Javascript must be enabled for the correct page display

Effecten van de Aanwezigheid en Memorabiliteit van Afbeeldingen op het Leren van Vocabulaire van een Tweede Taal

Drenthen, Marjolijn (2023) Effecten van de Aanwezigheid en Memorabiliteit van Afbeeldingen op het Leren van Vocabulaire van een Tweede Taal. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Effecten_Aanwezigheid_en_Memorabiliteit_Afbeeldingen_op_Leren_Vocabulaire_Tweede_Taal_Marjolijn(GMT)_Drenthen_S4355857_Met_Engels_Abstract.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (602kB)

Abstract

Het leren van vocabulaire kan lastig zijn, maar soms kan het leerproces verbeterd worden door de aanwezigheid van afbeeldingen die de woorden weergeven. Echter, er moet opgelet worden op bepaalde factoren die dit effect kunnen beïnvloeden. Ook zijn er verschillen in hoe memorabel een afbeelding is. In het huidige onderzoek is gekeken naar de effecten van de aanwezigheid en memorabiliteit van afbeeldingen op het leren van vocabulaire in een tweede taal. De participanten zijn 40 Nederlandse psychologie studenten met leeftijden tussen 17 en 26 jaar, waarvan 33 personen vrouw zijn. De participanten werden gevraagd de Nederlandse vertalingen van Finse woorden te leren waarbij de aanwezigheid en memorabiliteit van afbeeldingen gemanipuleerd werden. Vervolgens werden de participanten drie keer getest op de geleerde woorden. Uit de resultaten van het huidige onderzoek blijkt dat de effecten van de aanwezigheid en memorabiliteit van een afbeelding niet significant zijn. Alleen retentietijd, woordlengte en responstijd blijken significante effecten te hebben. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de aanwezigheid en memorabiliteit van afbeeldingen geen invloed hebben op het leren van vocabulaire. Hierdoor kan het huidige onderzoek, eerdere onderzoeken die wel een voordeel vonden voor het gebruik van afbeeldingen, niet ondersteunen. Kanttekeningen zijn echter het bestaan van limitaties, zoals de groepsgrootte, de schermpositie van de elementen, het gebruik van concrete woorden en nog andere limitaties. Trefwoorden: leren van vocabulaire, afbeeldingen, memorabiliteit

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Nieuwenstein, M.R.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 06 Apr 2023 09:02
Last Modified: 06 Apr 2023 09:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1876

Actions (login required)

View Item View Item