Geerdink-Johannink, Frederieke (2022) Mentorschap op de universiteit: Wat hebben eerstejaars AOLB-studenten nodig om optimaal voorbereid te zijn op het werken als toekomstige leerkracht in het basisonderwijs? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Bachelorscriptie Frederieke Geerdink-Johannink s3804127 final 1.pdf Restricted to Registered users only Download (601kB) |
Abstract
Tijdens dit onderzoek is getracht meer inzicht te krijgen in de ervaringen van eerstejaars AOLB studenten wat betreft hun eerste stage in het basisonderwijs. Er is geprobeerd antwoord te geven op de vraag in hoeverre de studenten het gevoel hebben dat de stage gedurende hun opleiding hen een goede voorbereiding biedt op het werken in het onderwijs. Daarbij is gekeken naar de hulp die deze studenten kregen vanuit de opleiding en vanuit hun stageplek, hoe zij deze hebben ervaren en welke hulp zij nodig hebben van een mentor. Door het doen van kwalitatief onderzoek te doen met behulp van interviews, is er meer inzicht gekregen in de ervaringen van eerste jaars AOLB studenten. In totaal zijn er vijf studenten geïnterviewd. Deze interviews zijn opgenomen en vervolgens getranscribeerd, gecodeerd en geanalyseerd. Naar aanleiding van de resultaten van de interviews kan er geconcludeerd worden dat de studenten het gevoel hebben dat de stage hen goed voorbereidt op het werken in het onderwijs. De studenten vinden de stage leuk en maken zo kennis met alles wat het leraarschap te bieden heeft. Deze voorbereiding verloopt het best wanneer de studenten begeleidt worden door een mentor die hen tijd, vertrouwen en vrijheid geeft.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bijvoet-van den Berg, C.J.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 06 Apr 2023 09:03 |
Last Modified: | 06 Apr 2023 09:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1877 |
Actions (login required)
View Item |