Javascript must be enabled for the correct page display

Beloningsgevoeligheid en beloningsleren bij kinderen van 6-7 jaar

Bletterman, Alisha (2023) Beloningsgevoeligheid en beloningsleren bij kinderen van 6-7 jaar. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_S4349652_Alisha_Bletterman.pdf

Download (617kB) | Preview

Abstract

Eerder onderzoek vond bij materiële beloningen dat kinderen met een hoge beloningsgevoeligheid ook sneller leren van beloningen. Echter is nooit onderzoek gedaan naar een verband tussen beloningsgevoeligheid en beloningsleren onder kinderen jonger dan 8 jaar. Deze bachelorscriptie onderzocht of er een samenhang tussen beloningsgevoeligheid en beloningsleren is onder kinderen van 6-7 jaar. De hypothese was dat er een positief verband zou zijn tussen beloningsgevoeligheid en beloningsleren. Kinderen met een hoge beloningsgevoeligheid hebben namelijk meer benaderingsgedrag. Meer benaderingsgedrag zou kunnen betekenen dat kinderen sneller kunnen leren van beloningen. Aan dit onderzoek hebben 77 kinderen van 7 verschillende basisscholen in Nederland meegedaan. Deelnemers hebben een vragenlijst ingevuld waar beloningsgevoeligheid werd gemeten met de subjectieve positieve gevoelens voor beloningen, en meegedaan aan een computertaak. Bij de computertaak moesten deelnemers een goudstuk vinden die door een elfje was verstopt. Beloningsleren werd gemeten met het aantal gevonden goudstukken. Lineaire regressieanalyse is gebruikt om de relatie te onderzoeken tussen beloningsgevoeligheid en beloningsleren. Hierbij is een bootstrap methode gebruikt, omdat twee van de vier assumpties werden geschonden. Resultaten lieten zien dat er geen samenhang is tussen beloningsgevoeligheid en beloningsleren. Mogelijk is er geen verband gevonden, omdat motivatie voor beloningen niet is meegenomen bij het meten van beloningsgevoeligheid, terwijl dit wel een rol zou kunnen spelen in het verband. Daarnaast is er niet gecontroleerd voor de cognitieve capaciteit van de kinderen, wat mogelijk van invloed was op het aantal gevonden goudstukken. Toekomstig onderzoek is nodig om meer verheldering te geven over de ontwikkeling van beloningsgevoeligheid en beloningsleren in de kindertijd, en over in hoeverre er een verband tussen beloningsgevoeligheid en beloningsleren onder kinderen bestaat.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 11 Apr 2023 08:05
Last Modified: 11 Apr 2023 08:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1881

Actions (login required)

View Item View Item