Ottens, M.N. (2022) De Relatie tussen Coöperatief Leren en Groepscohesie in verschillende Leeromgevingen. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Manon_Ottens_S3688569_Scriptie_eindversie.pdf Restricted to Repository staff only Download (282kB) |
Abstract
In deze bachelor these is het verband tussen coöperatief leren en groepscohesie onderzocht in een online versus een fysieke leeromgeving. Bachelorthesestudenten aan de Rijksuniversiteit te Groningen hebben op twee meetmomenten een vragenlijst ingevuld, waarin de mate van coöperatief leren en groepscohesie werden gemeten. Tijdens het ene meetmoment, in maart 2021 was het online-onderwijs, omwille van de gevolgen van het coronavirus, verplicht en tijdens het andere meetmoment, in november 2021 was er weer fysiek onderwijs mogelijk. Deze twee groepen werden met elkaar vergeleken. Er werd een verband verwacht tussen coöperatief leren en groepscohesie en er werd verwacht dat dit verband sterker zou zijn in een fysieke leeromgeving dan in een online leeromgeving. Om deze hypotheses te toetsen werd een hiërarchische regressieanalyse uitgevoerd. Er werd een significant verband gevonden tussen coöperatief leren en groepscohesie, maar tussen de online en de fysieke leeromgeving bleek dit verband niet significant te verschillen. Mogelijke verklaringen voor de gevonden resultaten en suggesties voor vervolgonderzoek worden bediscussieerd. Trefwoorden: coöperatief leren, groepscohesie, online-onderwijs, fysiek onderwijs, coronapandemie
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Heesink, J.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 12 Apr 2023 13:15 |
Last Modified: | 12 Apr 2023 13:15 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1885 |
Actions (login required)
View Item |