Javascript must be enabled for the correct page display

Een onderzoek naar implementatie van een screeningsinstrument voor complexe problematiek binnen een GGZ-instelling.

Brouwer, Roos (2023) Een onderzoek naar implementatie van een screeningsinstrument voor complexe problematiek binnen een GGZ-instelling. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese Roos Brouwer s322814.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Volwassenen met complexe problematiek worden veelal van het kastje naar de muur gestuurd, mede doordat de complexiteit de behandeling bemoeilijkt. Hierdoor stagneert mogelijk de uitstroom van cliënten. Bovendien zijn de wachtlijsten voor de GGZ enorm. Binnen GGZ- instelling X is opgemerkt dat trajecten waarbij sprake is van complexe problematiek mogelijk een te lange behandelduur hebben. Om dit probleem te verhelpen is een screeningsinstrument ontwikkeld en deels geïmplementeerd. ‘Implementation Mapping’ is een methode die ervoor is gemaakt gestructureerd een interventie te ontwikkelen en implementeren. Het eerste doel van het onderzoek was middels Implementation Mapping zicht te krijgen op het implementatieproces binnen de GGZ-instelling. Het tweede doel was om de GGZ-instelling concrete aanbevelingen te bieden om het implementatieproces te verbeteren. Tien behandelaren van de GGZ-instelling hebben deelgenomen aan het onderzoek. Er is gebruik gemaakt van semigestructureerde interviews en literatuuronderzoek is uitgevoerd. De interviews zijn getranscribeerd en gecodeerd. Vervolgens zijn drie van de vijf stappen van Implementation Mapping uitgewerkt aan de hand van de literatuur en ervaring van de behandelaren. Er is gebleken dat de probleemstelling, zoals geformuleerd door de GGZ-instelling, en de doelstelling van het screeningsinstrument werden ondersteund. Uit de ervaring van de behandelaren kwam naar voren dat de complexiteit van de problematiek toch niet volledig wordt achterhaald middels het screeningsinstrument. Vervolgonderzoek kan zich richten op het uitwerken van alle vijf stappen van Implementation Mapping, waarbij de praktijk en Implementation Mapping gelijk op lopen. Wanneer in de praktijk het probleem wordt geconstateerd, zal Implementation Mapping direct ingezet dienen te worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Apr 2023 13:17
Last Modified: 12 Apr 2023 13:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1886

Actions (login required)

View Item View Item