Javascript must be enabled for the correct page display

De Steun van een Docent en Ouders als Bescherming tegen de Ontwikkeling van Depressie bij Middelbare Scholieren

Veenstra, Danique (2022) De Steun van een Docent en Ouders als Bescherming tegen de Ontwikkeling van Depressie bij Middelbare Scholieren. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
DeSteunvaneenDocentenOudersalsBeschermingtegendeOntwikkelingvanDepressiebijMiddelbareScholieren .pdf

Download (729kB) | Preview

Abstract

Door een toename van depressies onder jongeren is er in toenemende mate aandacht voor de risico- en beschermfactoren. Er is gevonden dat dat er een cumulatief effect van alle beschermfactoren bestaat. Hieruit volgt de veronderstelling dat een optimale bescherming ontstaat wanneer een jongere veel beschikbare bronnen van steun heeft. Dit onderzoek richt zich op de vraag of een gebrek aan steun kan worden opgevangen door een andere bron. Dit is onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: is er een verschil tussen leerlingen die thuis wel of niet steun ervaren wat betreft de relatie tussen steun van een docent en de mate van depressieve klachten bij deze leerlingen? Dit is gemeten door middelbare scholieren vragenlijsten te laten invullen (N = 278). Uit een regressieanalyse is gebleken dat de associatie tussen steun van een docent en de mate van depressieve klachten bij middelbare scholieren niet anders is voor de groep scholieren die minder steun van ouders rapporteerden dan voor leerlingen die meer steun van ouders rapporteerden (p = .112, 2 = .010). Uit een regressieanalyse voor de hoofdeffecten is gekomen dat steun van ouders (p = .023, 2 = .021) en docenten (p = .000, 2 = .108) allebei significant samenhangen met depressieve klachten onder middelbare scholieren. Implicaties voor de bevindingen worden besproken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Vries, Y.A. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 17 Feb 2022 08:19
Last Modified: 17 Feb 2022 08:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/192

Actions (login required)

View Item View Item