Feenstra, Grietje (2021) Samen(werken) is niet alleen Masterthesis over educatieve samenwerking tussen leerkrachten en ouders in het primair onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Scriptie versie definitief 26 september 2021.pdf Download (451kB) | Preview |
Abstract
Educatieve samenwerking, waarbij ouders en leerkrachten gezamenlijk optrekken bij pedagogische en didactische vraagstukken, is belangrijk. Door educatieve samenwerking worden de optimale omstandigheden gecreëerd voor de ontwikkeling van het kind. In dit onderzoek staat de vraag centraal op welke manier leerkrachten in het primair onderwijs invulling geven aan educatieve samenwerking met ouders en in welke mate zij beschikken over de benodigde competenties hiertoe. Er zijn semigestructureerde interviews gehouden met tien leerkrachten uit Noord-Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de leerkrachten slechts beperkt invulling geven aan educatieve samenwerking met ouders. De samenwerking richt zich vooral op het uitwisselen van informatie ten behoeve van de onderwijs-didactische ontwikkeling van het kind. De meeste leerkrachten ondersteunen ouders echter niet in de opvoeding en zetten ouders slechts beperkt in als ondersteuners in het leren. Uit het onderzoek blijkt ook dat de leerkrachten niet over alle benodigde kennis, houding en vaardigheden beschikken om invulling te geven aan educatieve samenwerking. Vooral het ontbreken van de competentie bij leerkrachten om alle ouders te zien als waardevolle partners belemmert de verdere ontwikkeling van educatieve samenwerking. Zij staan hierdoor maar beperkt open voor inmenging van ouders in het onderwijs. Anderzijds zien de leerkrachten hun rol in de opvoeding van een kind ook als beperkt. Over het algemeen zijn zij bereid om mee te denken en te adviseren, maar ze zien ouders als de primair verantwoordelijke voor de opvoeding. Sommige leerkrachten vinden het vooral lastig om samen te werken met ouders die een andere achtergrond hebben als zijzelf. Om educatieve samenwerking in de praktijk verder vorm te geven, is het noodzakelijk dat leerkrachten ouders ongeacht hun achtergrond gaan zien als waardevolle partners. In de opleiding tot leerkracht en scholingen kan leerkrachten kennis worden bijgebracht over de sterke punten van de verschillende gezinsculturen en kunnen zij leren om deze sterke punten te waarderen en te gebruiken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Ritzema, E.S. and Hingstman, M. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Dec 2021 10:21 |
Last Modified: | 23 Dec 2021 10:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/20 |
Actions (login required)
View Item |