Javascript must be enabled for the correct page display

De positieve invloed van PEERS® op sociale vaardigheden en sociale angst onder Nederlandse adolescenten met ASS

Spieker, Johanna (2021) De positieve invloed van PEERS® op sociale vaardigheden en sociale angst onder Nederlandse adolescenten met ASS. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese_LauraSpieker_s4191420.pdf

Download (483kB) | Preview

Abstract

Sociale angst is een veelvoorkomend probleem bij mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en wordt vaak geassocieerd met een tekort aan sociale vaardigheden. Deze studie onderzocht het effect van het Program for the Education and Enrichment of Relational Skills (PEERS®) in vergelijking met het Regulation Organization & Autonomy Didactics (ROAD) op sociale angst onder 106 Nederlandse adolescenten met ASS. Sociale vaardigheden werden gemeten met de Contextual Assessment of Social Skills (CASS) en sociale angst werd gemeten met de Brief Fear of Negative Evaluation (BFNE-II) vragenlijst. Uit de resultaten bleek dat participanten, die de PEERS® hebben gevolgd, een significante toename in sociale vaardigheden en een significante reductie in sociale angst over tijd vertoonden. PEERS® bleek echter niet effectiever in de reductie van sociale angst en de verbetering van sociale vaardigheden te zijn dan de ROAD. Het huidige onderzoek draagt bij aan een eerste stap in het aantonen van de effectiviteit van PEERS® voor het verminderen van sociale angst bij Nederlandse adolescenten met ASS.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 17 Feb 2022 15:20
Last Modified: 17 Feb 2022 15:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/204

Actions (login required)

View Item View Item