Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Significant Others bij de Profielkeuze van Leerlingen: Opvattingen van Mentoren van Havo en Vwo

Dubbelboer, A. T. (2023) De Rol van Significant Others bij de Profielkeuze van Leerlingen: Opvattingen van Mentoren van Havo en Vwo. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie_AnnabelDubbelboer_S4310969.2.pdf

Download (224kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt de opvattingen van mentoren over de rol van significant others bij de profielkeuze in het voortgezet onderwijs in Nederland. De profielkeuze heeft langetermijneffecten, omdat het de kans op het volgen van een vervolgopleiding beïnvloedt. De profielkeuze kan dus moeilijk zijn voor tieners die de essentiële hersenfuncties nog aan het ontwikkelen zijn en hun identiteit proberen te ontdekken (Slot et al., 2021; Jolles, 2007). Vrienden, familie en andere significant others kunnen een rol spelen bij de loopbaankeuzes van een leerling. Ze vinden bijvoorbeeld vaak de meningen van peers belangrijk (Jolles, 2007). Er is geen eerder onderzoek naar dit onderwerp gedaan, daarom is het belangrijk om dit te doen. Om de opvattingen van mentoren te onderzoeken, zijn relevante elementen uit bestaande interviews van het Flow-vo-project geanalyseerd. 23 interviews met mentoren van havo en vwo zijn geïnclineerd. De resultaten wijzen erop dat vooral ouders, peers, vakdocenten, mentoren en decanen volgens mentoren een rol spelen bij de profielkeuze. De rollen van de significant others verschillen in omvang en inhoud. Om een vollediger beeld te krijgen van de rol van significant others bij de profielkeuze van leerlingen is aanbevolen om in vervolgonderzoek ook mentoren van andere niveaus mee te nemen en ze met elkaar te vergelijken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jun 2023 08:40
Last Modified: 29 Jun 2023 08:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2100

Actions (login required)

View Item View Item