Javascript must be enabled for the correct page display

De opleidingsrichting centraal bij de attitude ten aanzien van taal: Een onderzoek naar in hoeverre er een verschil is in de attitude van mbo-studenten ten aanzien van taal tussen de verschillende opleidingsrichtingen

Kits van Heijningen, Sophie (2023) De opleidingsrichting centraal bij de attitude ten aanzien van taal: Een onderzoek naar in hoeverre er een verschil is in de attitude van mbo-studenten ten aanzien van taal tussen de verschillende opleidingsrichtingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitief bachelorwerkstuk Sophie s3780023 (1) (1).pdf

Download (746kB) | Preview

Abstract

Er bestaan grote zorgen over het taalniveau van mbo-studenten. De afgelopen jaren is gebleken dat het taalniveau van mbo-studenten zorgwekkend laag ligt. De overheid in samenwerking met de mbo-instellingen meerdere maatregelen genomen om het taalonderwijs te versterken en het taalniveau van de mbo-studenten te verbeteren. Echter, de maatregelen lijken nog niet het gewenste effect te hebben. Uit het recent verschenen rapport De Staat van het Middelbaar Beroepsonderwijs (2023) is naar voren gekomen dat het referentieniveau voor Nederlands nog te vaak niet wordt gehaald. Aangezien motivatie een belangrijke rol speelt in het achterblijvende taalniveau van de studenten is het van belang om studenten te laten inzien dat een goede beheersing van de Nederlandse taal wel degelijk van toegevoegde waarde is voor het uitoefenen van hun toekomstige beroep. Specifiek per opleiding uitlichten waarvoor deze basisvaardigheid belangrijk is en hoe bij kan dragen aan succesvolle carrière zou een manier kunnen zijn om studenten te motiveren. Daarbij is het nodig om te onderzoeken of er verschillen bestaan in de houding ten aanzien van taal tussen de verschillende opleidingsrichtingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jun 2023 09:28
Last Modified: 29 Jun 2023 09:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2102

Actions (login required)

View Item View Item