Javascript must be enabled for the correct page display

Een soepele Overgang?! Werkwijzen die een Soepele Overgang voor Kinderen met een extra Ondersteuningsbehoefte bevorderen van de Voorschoolse Periode naar de Basisschool: Een Systematische Review

Knol, Dorothea (2023) Een soepele Overgang?! Werkwijzen die een Soepele Overgang voor Kinderen met een extra Ondersteuningsbehoefte bevorderen van de Voorschoolse Periode naar de Basisschool: Een Systematische Review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Een Soepele Overgang. Werkwijzen die een Soepele Overgang voor Kinderen met een extra Ondersteuningsbehoefte bevorderen van de Voorschoolse Periode naar de Basisschool.pdf

Download (676kB) | Preview

Abstract

Achtergrond/Probleemstelling De overgang van de voorschoolse periode naar de basisschool verloopt niet voor alle kinderen soepel. Vooral kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte (EOB) blijken hierbij hinder te kunnen ondervinden. Met de inzet van transitiewerkwijzen wordt geprobeerd deze overgang te versoepelen. De effecten van deze werkwijzen zijn lang niet altijd wetenschappelijk onderbouwd en de werkwijzen zijn vaak niet specifiek gericht op kinderen met EOB. Vraagstelling Welke transitiewerkwijzen, en op welke manier, bevorderen een soepele overgang voor kinderen met EOB van de voorschoolse periode naar de basisschool? Het doel van deze systematische review was het identificeren van transitiewerkwijzen gericht op het gezin, de voorschoolse voorziening en/of school of een combinatie hiervan met als uitkomst de schoolrijpheid van het kind en/of de competenties van de professional. Methode Volgens de PRISMA-richtlijnen is een overzicht gecreëerd van de wetenschappelijke stand van zaken van de inzet van transitiewerkwijzen. Er zijn vijf databanken doorzocht, wat 18 studies opleverde. Resultaten Bij transitiewerkwijzen gericht op het kind, het gezin, voorschoolse voorziening en/of school of een combinatie hiervan, zijn positieve effecten gevonden op cognitieve en/of sociaal-emotionele vaardigheden van het kind. Werkwijzen gericht op de professional bleken positieve resultaten te hebben op de didactische en pedagogische vaardigheden. Centrumgerichte opvang bleek meer effect op schoolrijpheid te hebben dan alleen zorg thuis. Conclusie Uit de resultaten blijkt dat het van belang is gezinnen te stimuleren om kinderen met EOB een voorschoolse voorziening te laten bezoeken. Professionals hebben hierbij een belangrijke taak als voorbeeld en motivering van ouders en kunnen hiermee ook de thuisbetrokkenheid vergroten. De overgang naar school van kinderen met EOB blijft echter een actueel thema waarbij meer onderzoek nodig is over wat deze specifieke doelgroep nodig heeft met als doel meer inclusieve ondersteuning te bieden en meer landelijke samenhang te creëren. Dit is een taak van alle betrokkenen en hun onderlinge relaties rondom het kind. Sleutelwoorden: speciale behoeften; transitiewerkwijzen; schoolrijpheid; sociaal-emotionele ontwikkeling; cognitieve ontwikkeling; voor- en vroegschoolse educatie en zorg; peuterspeelzaal en school

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kamphorst, E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jun 2023 10:47
Last Modified: 29 Jun 2023 10:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2103

Actions (login required)

View Item View Item