Javascript must be enabled for the correct page display

Gebruik vaardigheidsscores tijdens de evaluaties van de ontwikkelingsperspectiefplannen

Lammers, Fenne (2023) Gebruik vaardigheidsscores tijdens de evaluaties van de ontwikkelingsperspectiefplannen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Gebruik vaardigheidsscores bij evaluatie OPP_masterthesis_FLammers_S5225760_16juni2023 (1).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (553kB)

Abstract

Vanuit het leerling-onderwijsvolgsysteem Cito (LOVS) kan informatie worden verkregen over de cognitieve ontwikkeling, middels bijvoorbeeld de vaardigheidsscores en het vaardigheidsniveau. De vaardigheidsscores maken de individuele groei van een leerling inzichtelijk, wat voor de evaluatie van de OPP belangrijk is, aangezien groei daarin centraal staat. In het huidige onderzoek is gekeken naar de rol van de vaardigheidsscores tijdens de evaluaties van de OPP’s. Middels interviews met vijf leerkrachten en drie Intern Begeleiders en inzage in OPP’s is gezocht naar antwoorden. Allereerst bleek dat de meeste participanten vaardigheidsscores moeilijk te interpreteren vinden, omdat het per vak en leerjaar verschilt. Hierdoor kan moeilijk een vergelijking gemaakt worden, waardoor het lastig is om te zien wanneer groei achterblijvend is. Er wordt daardoor voornamelijk gekeken naar andere informatie vanuit Cito, zoals het DLE en het vaardigheidsniveau. Tijdens het evalueren van een OPP vinden participanten dat groei centraal moet staan, maar daarvoor wordt gebruik gemaakt van verschillende informatiebronnen, zoals niveauwaarde en DLE. Met behulp van deze informatie kunnen participanten in één oogopslag zien hoeveel een leerling nog moet groeien om weer op niveau te komen. Twee participanten maken gebruik van de vaardigheidsscores tijdens de evaluatie, omdat deze de individuele groei het beste weergeven. Er kan gesteld worden dat de vaardigheidsscores geen grote rol spelen bij de evaluaties van de OPP’s op de scholen waar onderzoek is gedaan. Een toetsontwikkelaar als Cito kan een bijdrage leveren aan de inzet van de vaardigheidsscores in de praktijk, door bijvoorbeeld een overzicht te geven van de gemiddelde groei

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jun 2023 12:08
Last Modified: 29 Jun 2023 12:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2106

Actions (login required)

View Item View Item