Javascript must be enabled for the correct page display

Ontwikkeling van een semigestructureerd interview voor de evaluatie van interventies ter bevordering van kennis van psychofarmaca en gezamenlijke besluitvorming over psychofarmacagebruik bij mensen met een licht verstandelijke beperking

Veen, Ingrid van der (2023) Ontwikkeling van een semigestructureerd interview voor de evaluatie van interventies ter bevordering van kennis van psychofarmaca en gezamenlijke besluitvorming over psychofarmacagebruik bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_ingridvanderveen_s3618293.pdf

Download (791kB) | Preview

Abstract

Bij veel mensen met een verstandelijke beperking (VB) worden psychofarmaca voorgeschreven, vaak voor probleemgedrag, hoewel er geen bewijs is voor het langdurig gebruik van psychofarmaca bij deze indicatie en bijwerkingen vaak optreden. Op dit moment worden mensen met een VB en hun vertegenwoordigers en begeleiders nog weinig betrokken bij besluitvorming over het voorschrijven psychofarmaca. Het Centrum Verstandelijke Beperking en Psychiatrie (CVBP) zal een interventieonderzoek uitvoeren om mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB), hun vertegenwoordigers en begeleiders te versterken in hun rol bij gezamenlijke besluitvorming over psychofarmaca en hun kennis over psychofarmacagebruik te vergroten. In dit onderzoek is een semigestructureerd interview ontwikkeld ter evaluatie van deze interventie van het CVBP. Door middel van literatuuronderzoek en het raadplegen van een klankbordgroep met ervaringsdeskundigen zijn vijf belangrijke thema’s geïdentificeerd voor in dit interview, namelijk de context van de medicatiebeoordeling, betrokken worden, mensen met een LVB, de arts en veranderingen na medicatiebeoordelingen. Gebaseerd op literatuurstudies zijn er drie aspecten waar rekening mee gehouden moet worden bij het interviewen van met mensen een LVB, namelijk de context van het interview, de benaderwijze en het eventuele gebruik van communicatiehulpmiddelen. In deze studie is een definitieve interviewleidraad opgesteld gebaseerd op deze drie aspecten, het raadplegen van de klankbordgroep en het onderzoeksteam van het CVBP, en een pilot interviewafname. De interviewleidraad bestaat uit vijftien gestandaardiseerde vragen waardoor de antwoorden van verschillende participanten met elkaar te vergelijken zijn. Dit zijn zowel open als gesloten vragen om aan te sluiten bij mensen met verschillende cognitieve niveaus. Er is ook mogelijkheid voor de interviewer om met vervolgvragen dieper op de persoonlijke ervaringen van de participanten in te gaan. De interviewleidraad zal niet alleen te gebruiken zijn voor vervolgonderzoek van het CVBP, maar kan ook door andere onderzoekers of zorginstellingen gebruikt worden wanneer kleine aanpassingen aan de interviewleidraad worden gemaakt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jun 2023 12:12
Last Modified: 29 Jun 2023 12:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2107

Actions (login required)

View Item View Item