Javascript must be enabled for the correct page display

Teamleiders en de strategische beleidsvoering in het vo

Barkema, Carlijn (2023) Teamleiders en de strategische beleidsvoering in het vo. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_CarlijnBarkema_eindversie_02062023.pdf

Download (394kB) | Preview

Abstract

Middelbare scholen in Nederland worden gekenmerkt door verschillende organisatielagen, waaronder teamleiders die fungeren als midden managers die de kloof overbruggen tussen leraren en het hoogste management van de school. Teamleiders spelen een belangrijke rol bij het faciliteren van effectieve communicatie, het zorgen voor succesvolle implementatie van strategisch beleid en het behouden van een harmonieuze verbinding tussen het onderwijzend personeel en het schoolbestuur. Deze bachelor scriptie onderzoekt de cruciale rol van teamleiders in het voortgezet onderwijs, met name in de context van de implementatie van strategisch beleid. Door de taken van teamleiders te verkennen, beoogt de studie inzicht te geven in hun impact op onderwijsvernieuwing binnen de middelbare school. Het onderzoek belicht de uitdagingen waarmee teamleiders worden geconfronteerd vanwege hun complexe positie binnen de organisatiestructuur van de school. Verder erkent de studie dat teamleiders verschillende institutionele logica's moeten hanteren, waaronder professionalisme en bureaucratie, om de visies en doelen van verschillende belanghebbenden in het onderwijssysteem op één lijn te brengen. Door de unieke positie van teamleiders en hun invloed op de uitvoering van beleid te begrijpen, kunnen onderwijspolitici en schoolbesturen hun ondersteuningsstructuren verbeteren en teamleiders voorzien van de nodige middelen om de kloof tussen strategische doelstellingen en hun implementatie in de klas effectief te overbruggen. De bevindingen van dit onderzoek kunnen implicaties hebben voor de ontwikkeling en implementatie van strategisch beleid in het voortgezet onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 29 Jun 2023 13:32
Last Modified: 29 Jun 2023 13:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2108

Actions (login required)

View Item View Item