Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwalitatief onderzoek naar het pedagogisch klimaat in gezinshuizen

Bouma, Welmoed (2023) Een kwalitatief onderzoek naar het pedagogisch klimaat in gezinshuizen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie.Welmoed Bouma.S4289749.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (358kB)

Abstract

Volgens het IVRK ligt de verantwoordelijkheid van de opvoeding van een kind primair bij de biologische ouders, pas in het uiterste geval mag de staat ingrijpen en komt de mogelijkheid voor een uithuisplaatsing in beeld. Jongeren wonend in residentiële zorg hebben veelal een combinatie van persoonlijke problematiek met complexe problemen binnen het gezinssysteem, om tegemoet te komen aan deze behoeftes is het belangrijk om een goed pedagogisch basisklimaat te realiseren. Door de grootte van de groepen en een algemeen geldende aanpak met weinig ruimte voor een individuele benadering is het een uitdaging om dit klimaat te realiseren, hierdoor is er groeiende aandacht voor gezinshuizen. Gezinshuizen dienen een veilige, stabiele plek te zijn waar normaliseren voorop staat. Door de relatief nieuwe vorm is onderzoek naar de ervaringen van de jongeren wenselijk. Eerste doel van dit onderzoek is om de ervaringen en ondersteunende elementen van het pedagogisch klimaat in kaart brengen, daarnaast worden de verschillen tussen twee verschillend gefinancierde gezinshuizen benoemd. In deze kwalitatieve studie worden jongeren (n=7), ouders (n=1) en medewerkers (n=4) geïnterviewd. De interviews zin getranscribeerd en gecodeerd in het programma Atlas.ti. De jongeren, ouders en medewerkers ervaren het pedagogisch klimaat als prettig. Sensitieve gezinshuisouders, stabiliteit en toekomstperspectief, goede structuur en betrokken ouders zorgen hiervoor. Autonomie wordt gezien als belangrijkst ondersteunend element. Tussen de beide gezinshuizen zijn veel overeenkomsten te zien, belangrijkste verschillen zijn vooral of de jongeren de plek als thuis zien, de mate van zelfstandigheid en de wijze waarop biologische ouders zijn betrokken. De manier waarop deze gezinshuizen zijn gefinancierd heeft in dit onderzoek niet tot grote verschillen in de ervaringen van jongeren geleid. Het is aangeraden meer onderzoek te doen naar de effecten van de plaatsing in het gezinshuis over langere tijd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Riemersma, Y.G.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jun 2023 14:32
Last Modified: 29 Jun 2023 14:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2110

Actions (login required)

View Item View Item