Javascript must be enabled for the correct page display

De attitude van mannelijke en vrouwelijke mbo-studenten ten aanzien van het taalonderwijs

Witter, Maud (2023) De attitude van mannelijke en vrouwelijke mbo-studenten ten aanzien van het taalonderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk_PW_EW_Witter_S4523881 (2).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (500kB)

Abstract

Het Nederlandse taalniveau in het middelbaar beroepsonderwijs is al een langere tijd zorgwekkend. Dit kan grote gevolgen hebben in de toekomst van de mbo-studenten. Het uitgangspunt voor verandering is het in kaart brengen van de houding van mbo-studenten ten opzichte van de Nederlandse taal. Deze houding wordt ook wel attitude genoemd. Stereotiep gedachten maken deel uit van deze attitude, zoals 'vrouwen zijn beter in taal en mannen zijn beter in wiskunde'. Dit werkstuk richt zich op de verschillen in attitude tussen mannelijke en vrouwelijke mbo-studenten ten aanzien van het Nederlandstalig onderwijs. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek. Er werd een vragenlijst ontworpen en verspreid onder 1650 studenten op een mbo-school in Groningen. De vragenlijst bestond uit 4 schalen: angst, plezier, waargenomen controle en belangrijkheid. Uit de t-tests bleek dat alleen de verschillen in de schaal angst significant was. De betrouwbaarheid van het instrument was erg laag. Als gevolg dat er geen sterke conclusies kunnen worden getrokken. In toekomstig zou het onderzoek meer aandacht moeten besteden aan het testen van de vragenlijst voor een hogere betrouwbaarheid. Leraren kunnen attitude verbeteren door het belang van het beheersen van de Nederlandse taal te benadrukken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jun 2023 09:09
Last Modified: 30 Jun 2023 09:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2111

Actions (login required)

View Item View Item