Javascript must be enabled for the correct page display

Hardnekkige stereotypen? Het effect van het bevestigen of ontkrachten van vooroordelen over een lage sociaaleconomische status op schooladviezen

Nels, Terra Fiora Maria (2023) Hardnekkige stereotypen? Het effect van het bevestigen of ontkrachten van vooroordelen over een lage sociaaleconomische status op schooladviezen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Fiora Nels.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Achtergrond. De sociaaleconomische status (SES) van een leerling speelt mee in het advies dat zij krijgen. Leerlingen met een lage SES krijgen eerder een lager schooladvies dan leerlingen met een hoge SES, ook wanneer de prestaties van leerlingen gelijk zijn. Vooroordelen van leerkrachten kunnen hierbij van invloed zijn. De rol van het bevestigen of ontkrachten van vooroordelen is nog niet onderzocht in het kader van SES. Doel. Dit onderzoek kijkt naar de invloed van de SES van een leerling op het schooladvies dat zij krijgen en in hoeverre het bevestigen of ontkrachten van vooroordelen een rol speelt. Methode. Er is gebruik gemaakt van een kwantitatief within-subject design op basis van vignetten met 308 participanten. De verzamelde gegevens zijn geanalyseerd met behulp van een multilevel analyse, de individuele metingen op niveau 1 waren genest binnen leerkracht op niveau 2. Resultaten. In de dataset kwam naar voren dat leerlingen met een lage SES gemiddeld lagere schooladviezen krijgen dan leerlingen met een hoge SES, ook met gelijke prestatieprofielen. Zowel het bevestigen als ontkrachten van vooroordelen als het interactie-effect tussen SES en het bevestigen en ontkrachten van vooroordelen was niet significant. Discussie. De bevindingen bevestigen dat de SES van een leerling invloed heeft op het schooladvies dat leerlingen krijgen. Het is belangrijk dat leerkrachten zich bewust zijn van deze invloed bij het geven van schooladviezen ongelijkheid tegen te gaan. Het bevestigen of ontkrachten van vooroordelen speelt geen rol in dit verband. Verder onderzoek wordt aanbevolen om de achterliggende redenen voor deze verschillen te onderzoeken. Sleutelwoorden: schooladviezen, SES, vooroordelen, bevestigen en ontkrachten vooroordelen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Other [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jun 2023 09:11
Last Modified: 30 Jun 2023 09:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2112

Actions (login required)

View Item View Item