Javascript must be enabled for the correct page display

Een onderzoek naar de opvattingen van derdeklas vwo-leerlingen over de verschillende profielen binnen het vwo

Hobma, Silke (2023) Een onderzoek naar de opvattingen van derdeklas vwo-leerlingen over de verschillende profielen binnen het vwo. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie_SilkeHobma_S4495942.pdf

Download (359kB) | Preview

Abstract

Nederlandse vwo-leerlingen moeten in de derde klas de profielkeuze maken waarbij ze kunnen kiezen uit maatschappijgerichte profielen (cultuur en maatschappij (C&M); economie en maatschappij (E&M)) en bètagerichte profielen (natuur en gezondheid (N&G); natuur en techniek (N&T)). De opvattingen van leerlingen over de profielen kunnen invloed hebben op hun profielkeuze. Stereotype opvattingen kunnen het imago van de profielen aantasten, wat ervoor kan zorgen dat leerlingen niet het profiel kiezen dat het beste bij hen past. De opvattingen van leerlingen over de profielen is nog niet uitgebreid bestudeerd. De onderzoeksvraag in dit onderzoek luidt: Wat zijn de opvattingen van derdeklas vwo-leerlingen over de vier profielen binnen het vwo? We gaan hierbij ook in op gender. Het doel van deze studie is het geven van inzicht in deze opvattingen. Dit kan bijdragen aan het maken van weloverwogen en succesvolle profielkeuzes. Door middel van semigestructureerde interviews met 46 vwo-leerlingen blijkt dat N&T wordt gezien als het moeilijkste profiel met de meeste baan- en opleidingsmogelijkheden en wordt het net als E&M vaker gekozen door jongens. Terwijl C&M wordt gezien als het makkelijkste profiel die veel baan- en opleidingsmogelijkheden uitsluit en net als N&G vaker wordt gekozen door meisjes. N&G en E&M worden gezien als brede profielen met veel baan- en opleidingsmogelijkheden en liggen qua moeilijkheid tussen C&M en N&T in. Deze opvattingen laten zien dat de profielen verschillend worden waargenomen en dat er bij sommige deelnemers sprake is van stereotype opvattingen, die van invloed kunnen zijn op hun profielkeuze.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jun 2023 10:44
Last Modified: 30 Jun 2023 10:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2119

Actions (login required)

View Item View Item