Javascript must be enabled for the correct page display

Verwachtingspatronen van jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond over discriminatie en hoe dit een rol speelt in hun toekomstige loopbaankeuzes

van der Horst, Annemijn, T.A. (2023) Verwachtingspatronen van jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond over discriminatie en hoe dit een rol speelt in hun toekomstige loopbaankeuzes. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Annemijn van der Horst S4551206.pdf

Download (367kB) | Preview

Abstract

Leerlingen in het vmbo moeten al op jonge leeftijd een belangrijke, toekomstgerichte keuze maken, namelijk wat betreft hun vervolgopleiding. Het maken van een weloverwogen keuze is van cruciaal belang, omdat een keuze gebaseerd op onjuiste of onvolledige informatie ongewenste gevolgen kan hebben. Hoewel Nederlandse jongeren al moeite hebben met het maken van een weloverwogen loopbaankeuze, lijkt het voor jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond nog complexer te zijn. Dit komt mede doordat zij vaker dan Nederlandse jongeren te maken hebben met vooroordelen, stereotypering en discriminatie. Het doel van dit onderzoek is om tot meer kennis te komen over de percepties van leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond wat betreft de verwachtingspatronen over discriminatie en te begrijpen welke rol dit speelt in de keuze voor hun vervolgopleiding en toekomstige baan. Er is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Aan de hand van drie semigestructureerde interviews in focusgroepen met leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond van drie vmbo-scholen in Nederland (n=14) is hun perceptie in kaart gebracht. Uit de resultaten bleek dat de verwachting van discriminatie in toekomstige loopbanen verschilt per jongere uit gezinnen met een migrantenachtergrond. Bovendien leken de uitgesproken verwachtingen weinig invloed te hebben op de loopbaankeuzes van deze leerlingen. Een aanbeveling voor toekomstig onderzoek is om een verklaring te vinden voor de verschillen in verwachtingen. Vanwege het risico op sociaal wenselijke antwoorden tijdens de interviews in dit onderzoek, wordt scholen nog steeds aangeraden om informatie over discriminatie bij beroepskeuzes en hulpmiddelen om hiermee om te gaan te verstrekken aan leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 08:58
Last Modified: 19 Apr 2024 14:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2121

Actions (login required)

View Item View Item