Laan, Tessa, van der (2023) Behandeling van adolescenten met borderlineproblematiek: een systematische literatuurstudie naar de voorkeur voor individuele of groepstherapie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_TessavanderLaan.pdf Download (706kB) | Preview |
Abstract
Het doel van deze masterthese was om te achterhalen of groepsbehandeling de voorkeur krijgt ten opzichte van individuele behandeling om beginnende borderlineproblematiek onder adolescenten te verminderen. De borderlinepersoonlijkheidsstoornis wordt bij adolescenten ondergediagnosticeerd en onderbehandeld. Hierdoor neemt de kans op een ‘full-blown’ persoonlijkheidsstoornis toe, wat grote gevolgen met zich meebrengt. Zo verhoogt onder andere de kans op suïcide, brengt het meer gezondheidsproblemen met zich mee en leidt het tot intensievere en duurdere zorg. Dit vraagt om vroegtijdig behandelen van de borderlineproblematiek. Over welke behandelvorm (individueel of groepsgewijs) bij adolescenten met borderlineproblematiek het meest effectief is, bestaat (nog) geen consensus. Er werd daarom antwoord gegeven op de volgende vraag: Heeft groepsbehandeling bij adolescenten met beginnende borderlineproblematiek een voorkeur ten opzichte van individuele behandeling en zo ja, wanneer? Dit is onderzocht aan de hand van een systematische literatuurstudie, waarin 21 wetenschappelijke artikelen van gemiddelde tot hoge kwaliteit zijn geïncludeerd. Het lijkt erop dat het überhaupt aanbieden van behandeling aan adolescenten met borderlineproblematiek al effectief is. Wanneer er vooral sprake is van internaliserende problematiek lijkt groepsbehandeling passender. Groepsbehandeling draagt daarnaast indirect bij aan een verhoogde behandelopkomst. Wanneer er vooral sprake is van externaliserende problematiek of er negatieve groepservaringen zijn opgedaan in het verleden lijkt individuele behandeling passender. Bij beide behandelvormen verhoogt het betrekken van het sociaal netwerk mogelijk de kans op succesvolle afronding van de behandeling. Gezien de geringe hoeveelheid literatuur die beschikbaar is over de effectiviteit van behandelmethodes voor de borderlinepersoonlijkheidsstoornis onder adolescenten vraagt deze these om voorzichtige interpretatie van de resultaten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Menninga, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2023 08:57 |
Last Modified: | 03 Jul 2023 08:57 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2122 |
Actions (login required)
View Item |