Wildeboer, C.D. (2023) Ondersteuning ten aanzien van reken-wiskunde problematiek op zorgniveau één en twee door leerkrachten in de bovenbouw. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk - Reken-wiskundeondersteuning.pdf Download (364kB) | Preview |
Abstract
Het niveau van basisschoolleerlingen op het gebied van rekenen-wiskunde daalt en rekenen-wiskunde is een vak waar veel kinderen in het primair regulier onderwijs moeite mee hebben. De gevolgen van reken-wiskundeproblemen zijn groot. Docenten spelen een belangrijke rol bij het bieden van effectieve begeleiding en ondersteuning aan leerlingen met reken-wiskundeproblemen. Om de bewustwording binnen het onderwijs te vergroten en duidelijkheid te scheppen over de aanpak van reken-wiskundeproblemen is het Protocol ernstige rekenproblemen en dyscalculie (ERWD) opgesteld door Van Groenestijn et al. (2011). De onderzoeksvraag waarop in dit onderzoek een antwoord wordt gegenereerd, is de vraag in welke mate ondersteuning ten aanzien van rekenwiskunde problematiek op zorgniveau één en twee door leerkrachten in de bovenbouw (groep 6,7 en 8) in het primair regulier onderwijs wordt vormgegeven zoals dit in het protocol ERWD (Van Groenestijn et al., 2011) beschreven staat. Er is kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarbij gegevens zijn verzameld door middel van interviews met bovenbouwleerkrachten. De belangrijkste conclusie lijkt te zijn dat docenten, bewust of onbewust, de reken-wiskundige ondersteuning op zorgniveau één en twee grotendeels vormgeven op een manier zoals beschreven in het ERWD-protocol. Er is echter nog ruimte voor verbetering en we moeten blijven streven naar het beste. Met het hoogste doel voor ogen; om alle kinderen van nu en de volwassenen van later in staat te stellen een niveau van functionele gecijferdheid te bereiken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vos, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2023 08:55 |
Last Modified: | 03 Jul 2023 08:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2125 |
Actions (login required)
View Item |