Javascript must be enabled for the correct page display

COMPETENTIEKENMERKEN VAN TEAMLEIDERS IN HET VO: Een kwalitatieve studie naar de bijdrage aan leerlingprestaties

Onnink, Lise Lotte (2023) COMPETENTIEKENMERKEN VAN TEAMLEIDERS IN HET VO: Een kwalitatieve studie naar de bijdrage aan leerlingprestaties. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
LiseOnnink_S3649415_Eindversie.pdf

Download (703kB) | Preview

Abstract

Dit artikel bevat een kwalitatief onderzoek naar teamleiderschap in het voortgezet onderwijs. Teamleiderschap heeft de afgelopen vier decennia een verschuiving gemaakt van transactioneel leiderschap naar transformationeel leiderschap. Hierdoor ontstond de vraag of dit type leiderschap een positieve invloed kan hebben op de leerresultaten van leerlingen, en zo ja, op welke domeinen de leiderschapsstijl een rol speelt. Dit onderzoek bevat acht interviews met teamleiders van verschillende middelbare scholen in de noordelijke provincies van Nederland. De interviewleidraad bevatte vragen over verschillende thema's rond teamleiderschap. Een van de thema's was 'competenties' omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat bepaalde competenties van invloed zijn op leerresultaten. De gegevens uit de interviews zijn vergeleken met bestaande gegevens uit wetenschappelijke artikelen. Het onderzoek toont aan dat teamleiders faciliterend moeten zijn en zich horizontaal ten opzichte van hun team moeten positioneren om een werkomgeving te creëren die positief, stressvrij en motiverend is. Ze moeten ook transparant zijn naar hun team over de beslissingen die ze nemen, maar ze mogen niet bang zijn om die beslissingen te nemen. Verder onderzoek is nodig om deze relatie tussen leiderschap en leerlingresultaten verder te onderzoeken, maar deze studie is een eerste poging om de relatie in kaart te brengen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 08:50
Last Modified: 03 Jul 2023 08:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2131

Actions (login required)

View Item View Item