Vries, N.J. de (2023) De Invloed van Hardheid en Onvoorspelbaarheid in de Ontwikkelingsgeschiedenis van Ouders op de Kwaliteit van Opvoeding. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_Noelle de Vries_S4325702.pdf Download (613kB) | Preview |
Abstract
Er is beperkt onderzoek bekend over de determinanten van individuele verschillen in opvoeding, wat cruciaal is voor professionals zoals pedagogen en psychologen om de ontwikkeling te verbeteren. Deze studie onderzoekt of een toename van hardheid en onvoorspelbaarheid van de omgeving in de kindertijd samenhangt met een lagere kwaliteit van het ouderschap. Er is een vragenlijst afgenomen bij 143 ouders, door middel van kwantitatief onderzoek met een cross-sectioneel design. De resultaten van de regressieanalyse laten zien dat de hardheid en de onvoorspelbaarheid van de omgeving in de kindertijd beide geen significante voorspellers zijn van de kwaliteit van opvoeding. Concluderend, er is geen empirisch bewijs voor een relatie, ondanks een verwachte relatie op basis van de literatuur. Verschillende beperkingen moeten worden erkend in deze studie. Ten eerste waren er niet voldoende respondenten opgenomen om mogelijke effecten te detecteren. Ten tweede is de steekproef mogelijk niet representatief voor de Nederlandse bevolking. Ten derde wordt niet aan alle aannames van een regressieanalyse voldaan. Ten slotte richt dit onderzoek zich uitsluitend op het perspectief van de ouders. Toekomstig onderzoek zou de relatie tussen de ontwikkelingsgeschiedenis van ouders en de invloed ervan op later ouderlijk functioneren verder kunnen onderzoeken. Daarnaast zou onderzoek zich kunnen richten op geschikte interventies voor de doelgroep en hoe deze interventies in de klinische praktijk kunnen worden ingezet.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kretschmer, T. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2023 08:46 |
Last Modified: | 03 Jul 2023 08:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2132 |
Actions (login required)
View Item |