Jong, Laura de (2023) De invloed van de door het kind ervaren ouderlijke overbescherming op de effectiviteit van CGT-behandeling bij angststoornissen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Definitieve versie scriptie - Laura de Jong.pdf Download (480kB) | Preview |
Abstract
Angststoornissen zijn de meest voorkomende psychiatrische stoornissen onder kinderen. Het is bekend dat irrationele angsten een negatieve invloed hebben op verschillende gebieden van het dagelijks leven van kinderen. Het is bewezen dat CGT een effectieve behandeling is voor kinderen met een angststoornis. De effectiviteit ervan kan echter zowel positief als negatief worden beïnvloed door de opvoedingsstijl. In deze studie werd onderzocht of de effectiviteit van CGT wordt beïnvloed door de ouderlijke overbescherming ervaren door het kind. Aan een gerandomiseerde gecontroleerde trial namen 88 kinderen met een angststoornis deel. Het niveau van de angstsymptomen van de kinderen werd voor en na de behandeling beoordeeld. De door het kind ervaren ouderlijke overbescherming werd vooraf gemeten met behulp van de EMBU-C. Met een meervoudige regressieanalyse werd gekeken in hoeverre de door het kind ervaren ouderlijke overbescherming een modererende factor was tussen de angstsymptomen voor en na de behandeling. In tegenstelling tot wat werd verwacht, bleek de door het kind ervaren ouderlijke overbescherming geen significante moderator te zijn. De door het kind ervaren ouderlijke overbescherming had dus geen invloed op de effectiviteit van CGT. Dit betekent dat kinderen die ouderlijke overbescherming ervaren, op dezelfde manier met CGT kunnen worden behandeld als kinderen die geen ouderlijke overbescherming ervaren. Verder onderzoek zou zich kunnen richten op de ouderlijke overbescherming specifiek voor vaders, aangezien weinig onderzoek is gedaan naar hun rol in overbescherming.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 03 Jul 2023 11:22 |
Last Modified: | 03 Jul 2023 11:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2138 |
Actions (login required)
View Item |