Doornbos, Julia (2023) Veerkracht van jongeren op het MBO die wonen in de residentiële jeugdhulp. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Doornbos_S5366585_Thesis_Versie1.pdf Download (500kB) | Preview |
Abstract
Een groot deel van de jongeren met ervaring in de jeugdhulp streeft ernaar om door te studeren. Maar een klein deel van hen rond een vervolgopleiding met succes af. Dit heeft te maken met de obstakels die zij tegenkomen in hun leven. Het is van belang een omgeving te creëren waarin de veerkracht van de jongere gestimuleerd wordt om succesvol een opleiding af te kunnen ronden. Daarom is het doel van dit onderzoek om te analyseren wat jongeren op het MBO, die wonen binnen de residentiële jeugdhulp, vanuit hun perspectief nodig hebben van hun omgeving om hun veerkracht te stimuleren en te onderhouden. Er is kwalitatief onderzoek gedaan door middel van semigestructureerde interviews met zeven jongeren. Ook is er een focusgroep gehouden met vier van hen. De verkregen data is geanalyseerd middels Directed Content Analysis, wat valt onder de thematische analyse. De resultaten laten zien dat er meerdere belangrijke thema’s zijn: steun(bronnen) bij praktische ondersteuning, steun(bronnen) bij emotionele ondersteuning, de invloed van klasgenoten, motivatiebronnen (autonomie, consequenties en beloningen), inrichting van het onderwijs en samenwerking jeugdhulp en onderwijs. Er kan geconcludeerd worden dat er vanuit school, hulpverlening en andere steunbronnen op verschillende manieren ondersteuning moet worden geboden. Ook zijn er suggesties gedaan voor verbetering van het onderwijs en blijkt samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en de jongere nodig om veerkracht van jongeren op het MBO met ervaring in de jeugdhulp te stimuleren en onderhouden. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de haalbaarheid in het kunnen voldoen aan de behoeften van deze jongeren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brummelaar, M.D.C. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2023 11:29 |
Last Modified: | 03 Jul 2023 11:29 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2141 |
Actions (login required)
View Item |