Javascript must be enabled for the correct page display

In hoeverre houden docenten binnen het voortgezet onderwijs in de interactie tijdens de les rekening met de ondersteuningsbehoeften van de leerling met ASS?

Driesman, Nick (2023) In hoeverre houden docenten binnen het voortgezet onderwijs in de interactie tijdens de les rekening met de ondersteuningsbehoeften van de leerling met ASS? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Driesman_S5004519_Masterthesis.pdf

Download (618kB) | Preview

Abstract

In stijgende mate volgen leerlingen met ASS onderwijs binnen een reguliere setting. Deze leerlingen kunnen extra ondersteuningsbehoeften met zich meebrengen. Om zo goed mogelijk deel te kunnen nemen aan de reguliere onderwijssetting is het noodzakelijk zijn dat er gehoor wordt gegeven aan deze ondersteuningsbehoeften. Onderzoek laat zien dat er een aantal overkoepelende domeinen zijn waar rekening mee gehouden kan worden om invulling te geven aan de ondersteuningsbehoeften, namelijk; aanpassingen op sociaal-emotioneel gebied; aanpassingen op communicatief gebied; aanpassingen op sensorisch gebied; aanpassingen op gedragsmatig gebied en aanpassingen op organisatorisch gebied en voor academische betrokkenheid. Hoe er in de klas en tijdens de interactie met de docent invulling wordt gegeven aan het tegemoetkomen aan deze ondersteuningsbehoeften is daarentegen schaars onderzocht. Het doel van deze studie was om te onderzoeken in hoeverre docenten binnen het regulier voortgezet onderwijs in de interactie tijdens de les rekening houden met de ondersteuningsbehoeften van de leerling met ASS. Dit is gedaan door het maken van video-opnames van lessen waar de docent in één van de kernvakken (Nederlands, Engels of wiskunde) lesgaf aan een leerling met ASS. Deze opnames zijn vervolgens, aan de hand van een codeerschema, gecodeerd. Daarnaast heeft er met de leerling een Video Stimulated Recall Interview (VSR-I) plaatsgevonden. Hier is de leerling, met ondersteuning van fragmenten van de les, gevraagd te reflecteren op opvallende lessituaties. Deze studie heeft inzicht gegeven in het terugzien van de overkoepelende ondersteuningsbehoeften tijdens concrete lessituaties en hoe de leerling hierop reflecteert. Echter, benadrukt deze studie het belang te kijken naar de specifieke en persoonsafhankelijke ondersteuningsbehoeften van de leerling met ASS. Er wordt dan ook geadviseerd vervolgonderzoek te richten op het eerst in kaart brengen van de specifieke ondersteuningsbehoeften, om vervolgens te onderzoeken hoe de docent in de interactie tijdens de les rekening houdt met deze ondersteuningsbehoeften. Trefwoorden: inclusief onderwijs, autismespectrumstoornis, ondersteuningsbehoeften, docent-leerling interactie, VSR-I, klassenstudie

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 13:15
Last Modified: 03 Jul 2023 13:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2145

Actions (login required)

View Item View Item