Balkenende, Sarai (2023) Inzet van Technologie bij een Visuele en Verstandelijke beperking. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
vertrouwelijk.pdf Restricted to Repository staff only Download (298kB) |
||
|
Text
publiekelijk.pdf Download (299kB) | Preview |
Abstract
Technologie kan het leven van mensen met visuele en verstandelijke beperkingen verbeteren. Ze hebben echter hulp nodig van professionals. Professionals spelen een rol in de mate waarin technologie wordt gebruikt in deze groep. Onderzoek toont twee belangrijke facilitators: de ervaren informatievoorziening van professionals en hun houding ten opzichte van technologie. In dit onderzoek is deze relatie onderzocht, gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, werkervaring en cliëntgroep. Het was onderdeel van een groter onderzoek dat gebruik maakte van een cross-sectioneel onderzoeksontwerp. De informatievoorziening is getoetst door professionals te vragen of hun organisatie hen betrekt bij technologiekeuzes, trainingen geeft en toegang tot informatie over technologie faciliteert. Attitude bestond uit drie vragen gebaseerd op de Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Professionals werd gevraagd of ze het gebruik van technologie voor hun werk een goed, interessant en leuk idee vonden. De enquête is verstuurd naar professionals, werkzaam in zorginstellingen voor mensen met een visuele en verstandelijke beperking. In totaal zijn antwoorden van 119 respondenten gebruikt voor een hiërarchische regressieanalyse. De resultaten tonen dat een betere informatievoorziening samenhangt met een positievere houding. Er zijn aanwijzingen gevonden dat jongere professionals een positievere houding hebben. Geslacht, werkervaring en cliëntgroep waren geen significante bijdragers.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Piekema, L. and Brug, A. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jul 2023 13:18 |
Last Modified: | 03 Jul 2023 13:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2146 |
Actions (login required)
View Item |