Javascript must be enabled for the correct page display

Het protocol ERWD meegerekend: De rol van het protocol ERWD in de begeleiding van basisschoolleerlingen op zorgniveau 3 en 4

Seerden, Charlotte (2023) Het protocol ERWD meegerekend: De rol van het protocol ERWD in de begeleiding van basisschoolleerlingen op zorgniveau 3 en 4. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk - Charlotte Seerden.pdf

Download (524kB) | Preview

Abstract

Het Nederlandse protocol voor ernstige wiskundeproblemen en dyscalculie (Van Groenestijn et al., 2011) probeert een richtlijn te vormen voor professionals bij het ondersteunen van basisschoolleerlingen met ernstige wiskundeproblemen. Echter, volgens een evaluatiestudie uitgevoerd in 2019 heeft het protocol zijn doel tot dusver nog niet bereikt. Daarom was het doel van deze studie om te onderzoeken in hoeverre het Protocol voor Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) een rol speelt bij de ondersteuning van basisschoolleerlingen op niveau 3 en 4. Er werd een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd om de rol van het protocol bij de ondersteuning van basisschoolleerlingen op zorgniveaus 3 en 4 te beschrijven. Er werden zeven semigestructureerde interviews afgenomen met professionals op zorgniveau 3 (intern begeleider en remedial teacher) en niveau 4 (orthopedagoog). De eerste drie stappen van de Constant Comparison Methode; open, axiale en selectieve codering werden gebruikt om de gegevens te analyseren (Boeije, 2002). Uit de interviewgegevens kwamen vijf thema's naar voren die voor een deel gebaseerd waren op de gevonden literatuur: het protocol, de diagnostiek, de interventies, de monitoring en tot slot het gevoel van bekwaamheid. Op basis van de resultaten kan worden geconcludeerd dat het ERWD-protocol vaak, bewust of onbewust, de basis vormt van de methoden die in de praktijk worden gebruikt. Het protocol wordt voornamelijk als naslagwerk gebruikt. Professionals maken daarnaast vaak gebruik van andere methoden of richtlijnen in de praktijk. Aanbevelingen voor de praktijk zijn onder andere het uitbreiden van de kennis van het curriculum en effectieve interventies door onder andere te leren van professionals die ondersteuning bieden op andere zorgniveaus.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vos, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 13:19
Last Modified: 03 Jul 2023 13:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2147

Actions (login required)

View Item View Item