Javascript must be enabled for the correct page display

Unieke verbinding; de verbinding tussen studenten met een Autisme Spectrum Stoornis en docenten op het Voortgezet Onderwijs.

Olsman, Anne (2023) Unieke verbinding; de verbinding tussen studenten met een Autisme Spectrum Stoornis en docenten op het Voortgezet Onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_OlsmanAnne_S5422787.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Sinds de invoering van inclusief onderwijs zitten steeds meer leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op het regulier onderwijs. Leerlingen met ASS kunnen moeite hebben met sociale interacties en op het gebied van flexibiliteit in denken, handelen of verwerken van informatie. De zelfdeterminatietheorie ziet verbondenheid als een belangrijke basisbehoefte, zowel voor het welzijn als motivatie van leerlingen. Tegelijkertijd zijn bij leerlingen met ASS tekortkomingen zichtbaar in de sociale interactie. Het doel van dit onderzoek is om zicht te krijgen op hoe leerlingen met ASS verbondenheid met de docent ervaren, zodat docenten hierop kunnen inspelen om inclusief onderwijs te laten slagen. De volgende hoofdvraag is opgesteld: ‘Welke gedragingen van de docent dragen bij aan de verbondenheid die de leerling met ASS ervaart met de docent in het Voortgezet Onderwijs in Nederland?’ Om tot een antwoord op de hoofdvraag te komen is observatieonderzoek uitgevoerd, hebben de participanten een vragenlijst ingevuld en is een Video-Stimulated-Recall-Interview (VSR-I) afgenomen. Hieruit blijkt dat de leerlingen met ASS het belangrijk vinden verbondenheid met de docent te ervaren. De resultaten wijzen uit dat er geen samenhang lijkt te zijn tussen het aantal positieve interacties of momenten van disaffectie van de docent en de mate waarin de leerling verbondenheid ervaart. Non-verbale communicatie van de docent draagt wel bij aan de verbondenheid die de leerling met docent ervaart, evenals een rustige, open houding van de docent, duidelijkheid, structuur en individuele contactmomenten met de docent. De belangrijkste aanbeveling is dat docenten de verbinding aangaan en oog hebben voor de unieke behoeften van deze leerlingen. Trefwoorden: Autisme Spectrum Stoornis (ASS), Inclusief Onderwijs, Verbondenheid, Docent-leerling Interactie, Regulier Voortgezet Onderwijs

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der and Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 13:24
Last Modified: 03 Jul 2023 13:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2151

Actions (login required)

View Item View Item