Javascript must be enabled for the correct page display

Motivatie ontmaskerd? De introductie van de PMT-K als meetinstrument in Nederland in de jaren '70 vanuit een perspectief van Science, Technology and Society Studies.

Weide, Kelly von der (2023) Motivatie ontmaskerd? De introductie van de PMT-K als meetinstrument in Nederland in de jaren '70 vanuit een perspectief van Science, Technology and Society Studies. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
vonderWeide s2397013 masterthesis orthopedagogiek.pdf

Download (500kB) | Preview

Abstract

De thesis ''Motivatie ontmaskerd. De introductie van de PMT-K als meetinstrument in Nederland in de jaren '70 vanuit een perspectief van Science, Technology and Society Studies'' onderzoekt de introductie van motivatie als meetbare en classificeerbare eigenschap in het onderwijs middels de PMT-K in 1971. Het doel is om inzicht te krijgen in de sociale, politieke, economische, pedagogische en onderwijskundige factoren die hebben bijgedragen aan de constructie van meetbare motivatie. De onderzoeksvraag luidt: ''Hoe werd motivatie geïntroduceerd als een meetbaar en classificeerbare eigenschap bij kinderen in het onderwijs bij de ontwikkeling van de PMT-K door Hermans in 1971?''. Het betreft een historisch onderzoek met archiefstukken, wetenschappelijke artikelen, secundaire bronnen en interviews met Hermans die vanuit een STS perspectief bekeken worden. Uit de resultaten blijkt dat de ontwikkeling van de PMT-K nauw verbonden was met sociale, politieke en economische doelstellingen, zoals de opkomst van de sociaaldemocratische beweging en de veranderingen in het onderwijssysteem, waarbij testen gezien werden als eerlijke classificatie-instrumenten. Hermans construeerde motivatie als meetbaar en classificeerbaar door een gestandaardiseerde vragenlijst op te stellen. Via een gestandaardiseerde aanpak trachtte hij een objectieve meting van motivatie te bereiken. Geconcludeerd wordt dat de test en de vragen sterk verankerd zijn in de sociale en culturele context van de jaren ‘60 en ‘70 en dat motivatie een sociaal geconstrueerd concept is dat kan variëren over tijd en ruimte. Deze thesis draagt bij aan het bredere debat over testen en classificatie in het onderwijs en benadrukt de complexe interactie tussen technologie, maatschappij en onderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Haaften, L.W. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 13:26
Last Modified: 03 Jul 2023 13:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2152

Actions (login required)

View Item View Item