Javascript must be enabled for the correct page display

Samen Sterk. Een kwalitatief onderzoek naar de samenwerking tussen zorgprofessionals en volwassen broers en zussen van personen met een verstandelijke beperking.

Dijkstra, Tialda (2023) Samen Sterk. Een kwalitatief onderzoek naar de samenwerking tussen zorgprofessionals en volwassen broers en zussen van personen met een verstandelijke beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese_Tialda Dijkstra.pdf

Download (540kB) | Preview

Abstract

Probleemstelling: In de wetenschappelijke literatuur is er een toename van aandacht voor de samenwerking tussen zorgprofessionals en volwassen broers en zussen van personen met een verstandelijke beperking. Echter, er ontbreekt een overzicht van belemmerende en bevorderende factoren voor deze samenwerking. Vraagstelling: In dit onderzoek wordt de vraag ‘Wat zijn in de wetenschappelijke literatuur genoemde bevorderende en/of belemmerende factoren voor de samenwerking tussen zorgprofessionals en volwassen broers en zussen van een persoon met een verstandelijke beperking en door middel van welke instrumenten of tools worden deze in de praktijk toegepast?’ beantwoord. Methode: Er is een systematische literatuurstudie uitgevoerd in vier databases. Van de achttien gevonden artikelen zijn de studiekenmerken vastgesteld en zijn de factoren beschreven. De factoren zijn ingedeeld in zeven clusters en in een overzicht verwerkt. Instrumenten en tools die naar voren kwamen in de interviews zijn gecodeerd en geclusterd in de zeven clusters. Resultaten: Uit de systematische literatuurstudie kwamen achttien relevante artikelen naar voren. Er zijn verschillende bevorderende en belemmerende factoren geïdentificeerd en verdeeld in zeven verschillende clusters. Daarnaast lijken praktische instrumenten en tools voor de samenwerking te ontbreken. Conclusie: Uit de resultaten kwamen belemmerende en bevorderende factoren naar voren. Uit de informatie uit de praktijk kwam naar voren dat er een gebrek aan werkwijzen, protocollen en instrumenten wordt ervaren. Het perspectief van de zorgprofessionals is in de wetenschappelijke literatuur onderbelicht; vervolgonderzoek hiernaar wordt daarom aanbevolen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Luijkx, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 13:56
Last Modified: 03 Jul 2023 13:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2154

Actions (login required)

View Item View Item