Javascript must be enabled for the correct page display

Bijstellen of niet? Een multiple case study naar invloedrijke factoren en beweegredenen van reguliere basisscholen in Noordoost Nederland voor het al dan niet bijstellen van het initiële schooladvies.

Kleinheerenbrink, Sebastian (2023) Bijstellen of niet? Een multiple case study naar invloedrijke factoren en beweegredenen van reguliere basisscholen in Noordoost Nederland voor het al dan niet bijstellen van het initiële schooladvies. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Eindversie Masterthesis Sebastian Kleinheerenbrink.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (591kB)

Abstract

In dit onderzoek is aan de hand van een multiple case study onderzocht welke beweegredenen reguliere basisscholen in Noordoost Nederland hebben om het initiële schooladvies al dan niet bij te stellen. Om alle reguliere basisscholen in Drenthe, Friesland, Groningen en Overijssel te kunnen vergelijken in aantal bijstellingen, zijn vijf groepen (quintielen) gemaakt. Hierbij is het aantal bijstellingen gedeeld door het aantal heroverwegingen. Uiteindelijk hebben 9 scholen deelgenomen, die evenredig zijn verdeeld over 3 groepen: scholen die relatief gezien (bijna) nooit bijstellen (quintiel 1), scholen die relatief gezien regelmatig bijstellen (quintiel 3) en scholen die relatief gezien vaak bijstellen (quintiel 5). Er zijn uiteindelijk 9 leerkrachten van groep 8 en 6 intern begeleiders geïnterviewd. Deze interviews zijn getranscribeerd. Vervolgens is er een codeboom opgesteld met het programma ATLAS.ti, waarmee de transcripten zijn gecodeerd. Uit de resultaten blijkt onder andere dat scholen die (bijna) nooit bijstellen geen protocol hanteren bij de schooladvisering en heroverweging, waar scholen die regelmatig en vaak bijstellen dat (meestal) wel doen. Ook valt op dat bij scholen die regelmatig en vaak bijstellen de directie vaker betrokken is bij de schooladviezen. Daarnaast blijkt dat scholen die (vrijwel) nooit of regelmatig bijstellen bij een heroverweging meer waarde hechten aan methodetoetsen en werkhouding, waarbij voor scholen die vaak bijstellen de score op de eindtoets vaker leidend is. Gezien de kleine steekproef die voor dit onderzoek is gehanteerd is voorzichtigheid geboden met deze resultaten. Voor toekomstig onderzoek is een grotere steekproef nodig om betrouwbaardere uitspraken te kunnen doen over dit onderwerp.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2023 13:58
Last Modified: 03 Jul 2023 13:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2155

Actions (login required)

View Item View Item