Javascript must be enabled for the correct page display

Het Hele Kind Omvat: De rol van kindbeeld in de verantwoording van Whole Child Education in christelijk-gereformeerd en antroposofisch onderwijs.

Hoff, Veerle (2022) Het Hele Kind Omvat: De rol van kindbeeld in de verantwoording van Whole Child Education in christelijk-gereformeerd en antroposofisch onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ThesisWCE_VeerleHoff_s4493931.pdf

Download (536kB) | Preview

Abstract

Whole Child Education (WCE) is een onderwijsstreven dat populair is bij scholen met verschillende onderliggende kindbeelden. Het kindbeeld beïnvloedt de onderwijspraktijk, maar het is in de context van WCE onduidelijk hoe onderwijsfilosofie, kindbeeld, en onderwijspraktijk samenhangen. Door het vergelijken van schooltypen met verschillende kindbeelden die streven naar WCE kan deze relatie in kaart gebracht worden. In dit scriptieonderzoek is antwoord gegeven op de vraag “Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in de verhouding van kindbeeld en het streven naar WCE binnen het christelijk-gereformeerd basisonderwijs enerzijds, en het vrijeschoolbasisonderwijs anderzijds?” Hiertoe is ten eerste literatuuronderzoek gedaan naar het christelijk-gereformeerd en het antroposofisch kindbeeld. Ten tweede is een documentanalyse van missie- en visiestukken van verschillende scholen uitgevoerd naar de verantwoording van WCE vanuit deze kindbeelden. De resultaten tonen aan dat beide onderwijsvormen streven naar WCE vanuit de overtuiging dat het kind aangeboren talenten heeft die ontwikkeld moeten worden opdat het kind diens eigen levenspad kan volgen. Daarnaast zijn er spanningsvelden te onderscheiden in het streven naar WCE in beide onderwijsvormen: het christelijk-gereformeerd onderwijs heeft een eenzijdige focus op de cognitieve ontwikkeling van het kind, en er is frictie tussen het holistische kindbeeld van WCE en het antroposofische kindbeeld dat gebaseerd is op vier opeenvolgende lichamen van de mens. Deze manier van onderzoek naar de verhouding tussen kindbeeld en onderwijsfilosofie is hier gebruikt in de context van WCE, maar is toepasbaar in onderzoek naar andere onderwijsfilosofieën. Daarnaast is vervolgonderzoek nodig dat zich richt op het definiëren van WCE en de effecten van onderwijs dat gericht is op talentontwikkeling.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zuurmond, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Feb 2022 07:59
Last Modified: 21 Feb 2022 07:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/216

Actions (login required)

View Item View Item