Javascript must be enabled for the correct page display

TOS op de BSO, echt geen idee?!

Borghuis, Anouk (2023) TOS op de BSO, echt geen idee?! Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie_AnoukBorghuis_TOS (defnitief).pdf

Download (828kB) | Preview

Abstract

Bij een taalontwikkelingsstoornis (TOS) doen zich problemen voor in de taalontwikkeling. TOS leidt primair tot taalbegrips- en taalproductieproblemen, maar kan ook tot secundaire problemen leiden, zoals gedragsproblematiek. Met de toename van het aantal kinderen met TOS op de BSO kunnen pedagogisch medewerkers een belangrijke rol spelen in het voorzien van de ondersteuningsbehoeften van kinderen met TOS. Onbekend is echter wat de kennis van pedagogisch medewerkers op BSO’s is van TOS, wat hun zelfeffectiviteit is om aan de ondersteuningsbehoeften van kinderen met TOS te voldoen en wat hun attitude is ten opzichte van inclusie van kinderen met TOS op de BSO. Het doel van het huidige onderzoek was om hier inzicht in te verkrijgen door middel van een online vragenlijst onder pedagogisch medewerkers op BSO’s (N = 58). Uit de resultaten is gebleken dat de term TOS bij bijna alle pedagogisch medewerkers op BSO’s bekend is, maar dat de kennis over TOS, zowel blijkend uit de kennistoets als naar eigen inschatting, beperkt is. Daarbij gaf ongeveer de helft van de pedagogisch medewerkers aan zich onvoldoende toegerust te voelen om een kind met TOS op een passende manier te begeleiden op de groep. Daarentegen stonden pedagogisch medewerkers positief tegenover de inclusie van kinderen met TOS op de groep. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de vraag wat de daadwerkelijke vaardigheden van pedagogisch medewerkers zijn om te voorzien in de ondersteuningsbehoeften van kinderen met TOS op een BSO en wat hen helpt om zich wel toegerust te voelen om een kind met TOS op een passende manier te begeleiden. Daarnaast is het voor de praktijk van belang om de geringe kennis over TOS bij pedagogisch medewerkers op BSO’s aan te pakken. Trefwoorden: Taalontwikkelingsstoornis, kennis, zelfeffectiviteit, attitude ten aanzien van inclusiviteit, Buitenschoolse opvang

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Luijkx, J. and Houwen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2023 07:19
Last Modified: 04 Jul 2023 07:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2160

Actions (login required)

View Item View Item