Javascript must be enabled for the correct page display

Helps nature to nurture? De invloed van groene schoolpleinen op de natuurwaarden van kinderen in het primair onderwijs

Wal, Ylse van der (2023) Helps nature to nurture? De invloed van groene schoolpleinen op de natuurwaarden van kinderen in het primair onderwijs. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Eindversie_masterthese_Y.Y. van der Wal_S3823199.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (854kB)

Abstract

De connectie met de natuur wordt opgebouwd door de directe interactie met de natuur tijdens de kindertijd. De ervaringen in de natuur tijdens de kindertijd leggen een fundament voor de volwassenheid, zodat in de toekomst duurzamer gedrag wordt vertoond. In dit literatuuronderzoek wordt gekeken naar de invloed van groene schoolpleinen op het ontwikkelen van natuurwaarden bij kinderen en wat de voorwaarden daarvoor zijn. Het vergroenen van schoolpleinen verwijst naar verscheidene veranderingen op het schoolplein om de natuur terug te krijgen op het schoolplein, waarbij het doel is om de kwaliteit van leerervaringen en speelgedrag van kinderen te verbeteren. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat het groene schoolplein bij kan dragen door de tijd die gespendeerd wordt op het schoolplein en door de zorg voor de natuur. Een voorwaarde is dat kinderen het schoolplein waarderen en de soort ervaringen die kinderen kunnen hebben spelen een rol hierbij. Deze ervaringen worden onderverdeeld in piekervaringen, flow ervaringen en magische momenten. En dragen bij aan het uitdagende karakter van groene schoolpleinen, zodat de connectie van de natuur gestimuleerd kan worden. Des te meer tijd gespendeerd wordt op het groene schoolplein, waarbij positieve ervaringen worden opgedaan, des te beter de connectie met de natuur wordt ontwikkeld. Om deze connectie te stimuleren bij alle leeftijden in het primair onderwijs zou verder onderzoek zich kunnen focussen op de leeftijdsverschillen op het groene schoolplein. Dit zou kunnen door de mogelijkheid van gescheiden gebieden voor verschillende leeftijdsgroepen of dat verschillende leeftijdsgroepen het groene schoolplein op verschillende tijdstippen gebruiken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Schuls, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 04 Jul 2023 07:27
Last Modified: 04 Jul 2023 07:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2163

Actions (login required)

View Item View Item