Hoeksema, Leonie (2023) Stabiliteit van Ouderlijke Mind-mindedness over de tijd heen en de modererende invloed van Psychopathologie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Scriptie Project Mind-mindedness Leonie Hoeksema s4134508 .pdf Restricted to Repository staff only Download (943kB) |
Abstract
Het doel van deze studie was om de stabiliteit van ouderlijke 'mind-mindedness' over de tijd heen te onderzoeken en de modererende invloed van psychopathologische symptomen die door de ouder worden ervaren. 'Mind-mindedness' verwijst naar het vermogen van ouders om hun kind te zien en ermee om te gaan als een cognitief actief en autonoom individu (Meins, 1997). Eerdere ouderlijke 'mind-mindedness' is herhaaldelijk in verband gebracht met gunstige ontwikkelingsresultaten bij kinderen (Hughes et al., 2017; Bernier et al., 2016; Meins et al., 2013; Meins & Fernyhough, 2015; Colonnesi et al., 2019). Deze studie maakt gebruik van gegevens die zijn verkregen uit de studie 'TRacking Individual Adolescents' Lives Survey' - Next generation (TRAILS-NEXT) (Hartman et al., 2022). TRAILS-NEXT omvat de observatie en analyse van op de geest gerelateerde opmerkingen van ouders tijdens ouder-kind-interacties op twee tijdstippen: wanneer het kind 3 maanden en 30 maanden oud is. De psychopathologische symptomen van ouders werden gemeten met behulp van de Adult Self-Report vragenlijst (Achenbach & Rescorla, 2003). Er werd een multiple regressie-analyse uitgevoerd om te onderzoeken in hoeverre 'mind-mindedness' een stabiele eigenschap van ouders vertegenwoordigt over de tijd heen en de mogelijke modererende invloed van ouderlijke psychopathologische symptomen. De analyse toonde niet-significante relaties aan, waardoor de vraag of 'mind-mindedness' een stabiele eigenschap van ouders is over de tijd en de mogelijke invloed van psychologische symptomen onbeantwoord blijft. Verder onderzoek zou de stabiliteit van 'mind-mindedness' over de tijd heen verder moeten onderzoeken met behulp van een betrouwbare coderingshandleiding die rekening houdt met de taalvaardigheid en cognitieve vermogens van peuters, en moet nagaan hoe 'mind-mindedness' en psychopathologie met elkaar samenhangen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2023 07:31 |
Last Modified: | 04 Jul 2023 07:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2165 |
Actions (login required)
View Item |