Brandse, Selien (2023) Studentbetrokkenheid in Active Learning Classrooms binnen de Rijksuniversiteit Groningen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie Selien Brandse (1).pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Dit artikel bespreekt de invloed van de klas, docent en medestudenten op de betrokkenheid van studenten in Active Learning Classrooms (ALC's) en welke rol geslacht kan spelen binnen dit model aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het begint met een inleiding waarin de studentgerichte aanpak van John Dewey wordt beschreven en hoe dit leidde tot actieve leerstrategieën. Vervolgens wordt de opkomst van ALC's besproken als reactie op de studentgerichte benadering. Het artikel benadrukt dat hoewel ALC's positieve resultaten laten zien, ze in de praktijk nog weinig worden gebruikt. De klas, de leraar en medestudenten worden beschouwd als belangrijke factoren voor de betrokkenheid van studenten binnen de ALC's. Daarnaast suggereert het dat mannen wellicht zelfredzamer zijn dan vrouwen en minder afhankelijk van medestudenten en docenten. Het onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen naar de betrokkenheid van studenten en de onderwijsstrategieën van docenten in ALC's. De onderzoeksmethode omvatte een kwantitatief enquêteonderzoek. De significantie van de verschillende variabelen werd getoetst door middel van een meervoudige regressie. Hieruit bleek dat het klaslokaal de enige variabele is die significant verband houdt met leerlingbetrokkenheid in de ALC's. Hoewel er beperkingen zijn met betrekking tot de te geven sociaal wenselijke antwoorden, het aantal faculteiten waarvan de gegevens zijn verzameld en ondanks het feit dat de verklaarde variantie zeer laag is, wordt in dit artikel gepleit voor meer klaslokalen op universiteiten in Nederland ingesteld als ALC.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bosch, K.A. van den |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2023 08:12 |
Last Modified: | 04 Jul 2023 08:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2166 |
Actions (login required)
View Item |