Blik, Gesina (2023) De zichtbaarheid van de Kwaliteitscriteria Gezinshuizen in toetsingsrapportages van de IGJ: een documentstudie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk [PABA-A412] Gesina Blik (s3928225) GOED.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
De Kwaliteitscriteria Gezinshuizen zijn in eerste instantie geschreven om de basis te vormen van een toetsingskader voor de inspectie. Toch wordt het JIJ-kader, dat niet specifiek voor gezinshuizen is ontworpen, gebruikt tijdens de uitvoering van toezicht. Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de geschiktheid van het JIJ-kader bij toezicht binnen gezinshuizen. De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal staat is: "In hoeverre zijn de thema's van de Kwaliteitscriteria Gezinshuizen zichtbaar in de toetsingsrapportages van het IGJ?". Bij het uitgevoerde onderzoek is er sprake van mixed-methods. De gegevens zijn verzameld doormiddel van documentonderzoek. De gegevens bestaan uit toezichtsrapporten van gezinshuizen die zijn gepubliceerd door de IGJ. De Kwaliteitscriteria komen in verschillende rapporten in verschillende gradaties terug. Geconcludeerd zou kunnen worden dat geen enkele bouwsteen in zijn geheel zichtbaar is in de toetsingsrapporten van de IGJ. Op dit moment wordt daardoor de kwaliteit van een aantal belangrijke aspecten van gezinshuizen niet getoetst, wat mogelijk als gevolg heeft dat de kwaliteit van gezinshuizen in Nederland niet goed gewaarborgd wordt. Daarom wordt als advies gegeven om onderzoek te doen naar het gebruik van de kwaliteitseisen als toetsingskader bij inspectie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Wieldraaijer-Vincent, L. and Brummelaar, M.D.C. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2023 08:20 |
Last Modified: | 04 Jul 2023 08:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2169 |
Actions (login required)
View Item |