Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van een leeshond op de taakgerichtheid van leerlingen op het speciaal basisonderwijs

Pannekoek, G.J. (2023) De invloed van een leeshond op de taakgerichtheid van leerlingen op het speciaal basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Aniek Pannekoek.pdf

Download (412kB) | Preview

Abstract

Leesvaardigheid is een belangrijk onderwerp in het curriculum in het basisonderwijs. In het speciaal basisonderwijs wordt veel tijd besteed aan lezen. Veel leerlingen van het speciaal basisonderwijs hebben echter problemen met leesvaardigheid. Een belangrijke factor die de leesvaardigheid beïnvloedt is taakgerichtheid. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen in deze doelgroep een laag niveau van taakgericht gedrag in de klas laten zien. Een interventie om de leesvaardigheid en taakgerichtheid te verbeteren is door het inzetten van voorleesprogramma's aan honden. Voorlezen aan een hond of lezen in de aanwezigheid van een hond draagt bij aan een positieve leerervaring, hogere niveaus van taakgericht gedrag en minder afleiding. Deze studie onderzoekt de invloed van een hond op taakgerichtheid op een speciale basisschool in Nederland. Deze studie wordt uitgevoerd met een experimentele en controlegroep bestaande uit 24 deelnemers. De gegevens worden verzameld door middel van live observaties met een app waarmee taakgericht gedrag wordt geregistreerd. De resultaten laten zien dat het niveau van taakgericht gedrag hoger is in de groep die leest met hond dan de groep zonder hond. Het verschil tussen de groepen is echter niet significant. Implicaties van dit onderzoek en aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden beschreven.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 04 Jul 2023 09:18
Last Modified: 04 Jul 2023 09:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2171

Actions (login required)

View Item View Item