Javascript must be enabled for the correct page display

De behoefte aan structuur van leerlingen met een autismespectrumstoornis in de leeromgeving van het voortgezet onderwijs.

Koekoek, Ilse (2023) De behoefte aan structuur van leerlingen met een autismespectrumstoornis in de leeromgeving van het voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_S3766683_IlseKoekoek_Eerstekans.pdf

Download (584kB) | Preview

Abstract

Probleemstelling: Wereldwijd is steeds meer aandacht voor inclusief onderwijs, waarbij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften deelnemen in het reguliere onderwijs. Een deel van deze leerlingen zijn de leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Uit voorgaand onderzoek blijkt dat leerlingen met ASS behoefte hebben aan een gestructureerde leeromgeving maar gebrek aan structuur in de leeromgeving. Vraagstelling: In dit onderzoek werd onderzocht op welke manier docenten in het voortgezet onderwijs zorgen voor een gestructureerde leeromgeving en op welke manier dit overeenkomt met de behoeften van de leerlingen met ASS. Het doel hiervan was om bij te dragen aan de inclusie van leerlingen met ASS en leerkracht meer kennis te geven over het betrekken van deze leerlingen. Methode: Informatie is verzameld aan de hand van het coderen van videofragmenten van acht lessen van vier verschillende leerkrachten en bestond uit interviews van vijf leerlingen met ASS. Resultaten: Naar voren komt dat een verschil te zien is tussen de leerkrachten op de manier waarop zij impliciet en expliciet zorgen voor structuur. Conclusies: De onderdelen doel van de les en terugblik komen minder naar voren in de les en de leerkrachten communiceren de structuur vooral impliciet. Geadviseerd wordt om in vervolgonderzoek gebruik te maken van een groter aantal deelnemers. Aanbevolen wordt om training en begeleiding van docenten in te zetten op expliciet communiceren, visuele ondersteuning en het toepassen van het directe instructiemodel. Sleutelwoorden: leerlingen met ASS, gestructureerde leeromgeving, video, interviews, coderen, visuele ondersteuning

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2023 09:20
Last Modified: 04 Jul 2023 09:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2172

Actions (login required)

View Item View Item