Ubink, Iris (2023) Attitude towards gender diversity in relation to reading. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Master Thesis Iris Ubink.pdf Restricted to Repository staff only Download (845kB) |
Abstract
Nederlandse scholen zijn verplicht om meer aandacht te geven aan genderdiversiteit. Dit is van belang omdat een kwart van de Nederlandse transgender studenten negatieve reacties ontvangt vanwege hun gender. De onderzoeksvraag luidde als volgt: 'Wat zijn voorlopige aanwijzingen dat een leesinterventie op een Nederlandse basisschool de houding van kinderen tegenover transgender individuen beïnvloedt?’. Om deze vraag te beantwoorden is een leesinterventie ontwikkeld, gebaseerd op het concept van Imagined Intergroup Contact. Twaalf leerlingen zijn voor en na de interventie geïnterviewd om inzicht te krijgen in hun houding ten opzichte van transgender individuen. Bovendien richtte het tweede interview ook op narratieve gevoelens. De resultaten tonen aan dat de meerderheid van de studenten voorafgaand aan de interventie al een positieve houding had ten opzichte van transgender individuen. Er is dus geen directe aanwijzing dat de interventie de reden was voor een kleine positieve verandering in houding. Gekeken naar de narratieve gevoelens, toonden de leerlingen vooral gevoelens van empathie en sympathie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2023 09:21 |
Last Modified: | 04 Jul 2023 09:21 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2173 |
Actions (login required)
View Item |