Javascript must be enabled for the correct page display

Vormgeving van ondersteuning ten aanzien van rekenproblematiek op zorgniveau één en twee door leerkrachten in de middenbouw

Vries, Merel de (2023) Vormgeving van ondersteuning ten aanzien van rekenproblematiek op zorgniveau één en twee door leerkrachten in de middenbouw. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk - Merel de Vries - S4101944.pdf

Download (449kB) | Preview

Abstract

Moeilijkheden met rekenen en wiskunde is een probleem van leerlingen op basisscholen. Door onder andere leerkrachten lijkt er weinig aandacht en erkenning te zijn voor leerlingen met rekenproblemen (Azhari et al., 2020), terwijl leerkrachten veel invloed kunnen hebben op het verbeteren van rekenvaardigheden (Hall & Yakimowski, 2022). Het protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) geeft handvatten en richtlijnen voor optimaal rekenonderwijs en -ondersteuning (Van Groenestijn et al., 2011). Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen hoe leerkrachten in het basisonderwijs rekenondersteuning vormgeven zoals het protocol ERWD voorstelt. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “In hoeverre geven leerkrachten in de middenbouw (groep 3, 4 en 5) ondersteuning aan leerlingen met rekenproblematiek tijdens de rekenles op zorgniveau 1 en 2 zoals het protocol ERWD voorschrijft?" Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn er semigestructureerde interviews afgenomen bij zeven participanten. De interviews zijn volledig getranscribeerd en gecodeerd. Uit de antwoorden van de participanten bleek dat leerkrachten het rekenonderwijs en de rekenondersteuning grotendeels vormgeven zoals het protocol ERWD voorstelt, maar dit gebeurt onbewust. Een verklaring hiervoor kan zijn dat leerkrachten geen inhoudelijke kennis hebben van het protocol ERWD. Op basis hiervan wordt aanbevolen dat leerkrachten inhoudelijke kennis opdoen om het rekenonderwijs volledig vorm te geven zoals het protocol ERWD voorstelt. Mogelijk vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de vraag hoe het protocol ERWD inhoudelijk onder de aandacht gebracht zou kunnen worden op basisscholen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vos, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 08:01
Last Modified: 05 Jul 2023 08:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2174

Actions (login required)

View Item View Item