Vlag, Sandy van der (2023) Is het Tom, Anna of allebei? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
2023.06.01 Van der Vlag - bachelorthesis.docx (3).pdf Download (7MB) | Preview |
Abstract
Er bestaat een verschil in acceptatie van de groep LHBT’ers (Keuzenkamp & Kuyper, 2013). Zo hebben Nederlanders een meer positieve attitude tegenover homoseksuelen, lesbiennes en biseksuelen, dan tegenover transgenders. De minder positieve attitude kan leiden tot een minder goede behandeling. Zo worden transgenders sneller slachtoffer van fysiek geweld, seksueel geweld en andere misdrijven (De Graaf & Wijsen, 2017). Ook hebben transgenders een grotere kans op depressie, het ervaren van zelfmoordgedachten en het plegen van zelfmoord (Thoma et al., 2019; Witcomb et al., 2018). Het aantal mensen in de samenleving dat zich identificeert als transgender wordt steeds groter, waardoor de roep om hulp ook blijft groeien. Dat de hulpvraag alleen maar groter wordt blijkt uit het recente onderzoek van ILGA-Europe (2023) dat aantoont dat het geweld tegen transgenders die een transitie hebben of willen ondergaan toeneemt. Transgenders vormen een kwetsbare doelgroep, maar de omgeving kan een verschil maken (Van Bergen et al., 2023; Witcomb et al., 2018). Het is dan ook van belang om de attitude tegenover transgenders te verbeteren en het bijbehorende negatieve gedrag te verminderen, zodat hun positie in de maatschappij wordt verbeterd en het aantal zelfmoordgedachten- en pogingen afneemt (Richards et al., 2016; Zhang et al., 2020). Scholen kunnen hier een rol in spelen door bij te dragen aan de maatschappelijke ontwikkeling van kinderen, de normen en waarden van de samenleving over te brengen en kinderen voor te bereiden op participatie in de samenleving (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2006). Dit betekent dat de school een belangrijke positie inneemt in het bevorderen van de acceptatie van genderdiversiteit. Scholen zijn verplicht om aandacht te besteden aan de kwetsbare positie van transgenders op grond van kerndoel 38 dat stelt dat scholen aandacht moeten besteden aan diversiteit, ook diversiteit op het gebied van gender en seksualiteit (SLO, 2020). Op 1 augustus 2021 zijn er nieuwe eisen ingevoerd ter bevordering van het burgerschap in het onderwijs (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2021). De ‘Wet voor burgerschapsonderwijs' stelt dat de school ‘basiswaarden van de democratische rechtsstaat' moet bijbrengen, waaronder het gelijkheidsbeginsel, vrijheid van meningsuiting en het afwijzen van discriminatie. Voor transgenders betekent dit dat de school een plek moet zijn van acceptatie, waarbij de school de veerkracht van schoolgaande transgenders bevordert (Capous-Desyllas & Barron, 2017; Toomey et al., 2013). Helaas is de school, net zoals de samenleving, nog geen veilige omgeving voor transgenders. Transgenders worden sneller gepest en voelen zich minder veilig op school dan cisgender leeftijdsgenoten (Baams et al., 2017; Kosciw et al. 2016; Motmans et al., 2023). De positie van transgenders op school dient dan ook verbeterd te worden. Het is belangrijk om op de basisschool een effectief leerplan - overzicht van wat een leerling behoort te leren - in te zetten, dat een positieve houding ten opzichte van transgenders bevordert, omdat al op de basisschool de genderidentiteit en een houding ten opzichte hiervan worden ontwikkeld (Miller et al., 2009). Het is belangrijk om te weten hoe basisschoolleerlingen momenteel tegen transgenders aankijken, zodat de acceptatie van genderdiversiteit met een genderdivers leerplan bevorderd kan worden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 08:05 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 08:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2175 |
Actions (login required)
View Item |