Javascript must be enabled for the correct page display

Het beïnvloeden van de interne motivatie ter vermindering van het gebruik van stereotyperingen bij het geven van schooladviezen

Ruuls, Lotte (2023) Het beïnvloeden van de interne motivatie ter vermindering van het gebruik van stereotyperingen bij het geven van schooladviezen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese_LotteRuuls_2023.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Achtergrond. Er is bekend dat er stereotypering plaatsvindt in het geven van schooladviezen aan Nederlandse groep acht leerlingen, op basis van leerlingkenmerken: SES, Etniciteit en Gender. Stereotypering kan leiden tot onder- en overadvisering, hierdoor stroomt een leerling niet op een passend niveau in, dat gevolgen kent als lagere schoolprestaties of voortijdig schoolverlaten. Doel. Dit onderzoek kijkt naar de mogelijkheid tot het beïnvloeden van de interne motivatie van een leerkracht ter beperking van stereotypering. Door deze motivatie te beïnvloeden wordt beoogd dat de leraar bewust minder stereotypische kenmerken mee laat wegen in het geven van het schooladvies. Methode. Door middel van zestien vignetten, gelijkmatig verdeeld over een pre- en posttest, gescheiden door een interventie is onderzocht of de invloed van stereotypische kenmerken verminderd kan worden. De interventie bestond uit een informatieve video en het invullen van een impliciete associatietest. De vragenlijst is ingevuld door 20 studenten AOLB. Een multipele regressieanalyse toonde aan of er verandering optrad in de invloed van de leerlingkenmerken. Resultaten. Er blijkt een significant verschil te zitten in de invloed van het gender van de leerling. In de pretest werden jongens hoger geadviseerd, in de posttest werden meisjes hoger geadviseerd. De sociaaleconomische status wees op een klein effect, dit was niet significant. Voor etniciteit is geen effect gevonden. Discussie. Er is een aanwijzing gevonden dat het beïnvloeden van de interne motivatie effect kan hebben op het gebruik van stereotypering. Om de werkzaamheid bij werkende leerkrachten vast te kunnen stellen is aanvullend onderzoek nodig met een grotere heterogene steekproef. Sleutelwoorden: stereotyperingen, interne motivatie, schooladviezen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 08:06
Last Modified: 05 Jul 2023 08:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2176

Actions (login required)

View Item View Item