Ridderbos, Esther (2023) Verschil in attitude tussen mannelijke en vrouwelijke mbo-docenten t.a.v. (het onderwijzen van) Nederlands. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Bachelorwerkstuk_AOLB_EW_Ridderbos_S4106598.pdf Restricted to Repository staff only Download (593kB) |
Abstract
De resultaten van Nederlands in het MBO zijn onvoldoende. De attitude van de docent is een factor die kan bijdragen aan het niveau van Nederlands, daarom is in dit bachelorwerkstuk de attitude van docenten onderzocht. Ander onderzoek toonde aan dat mannelijke docenten een positievere attitude richting (het onderwijzen van) een vak hadden dan vrouwelijke docenten. In dit bachelorwerkstuk is onderzocht of er een verschil is in attitude tussen mannelijke en vrouwelijke docenten. De attitude richting (het onderwijzen van) Nederlands is geoperationaliseerd in drie verschillende dimensies. De vragenlijst bestond uit schalen gebaseerd op deze dimensies en subschalen; de betrouwbaarheid was voldoende. De data is verzameld bij 67 docenten, maar na de eliminatie waren er 53 personen over in de steekproef. Om de mogelijke verschillen te meten, is gebruikgemaakt van een onafhankelijke, eenzijdige t-toets. Over het algemeen was het resultaat dat er geen significante verschillen richting (het onderwijzen van) Nederlands waren tussen mannelijke en vrouwelijke docenten. Enkel de schaal zelfredzaamheid toonde een significant verschil; vrouwen lijken meer zelfredzaam te zijn in het onderwijzen van Nederlands dan mannen. Twee attitudeprofielen zijn gemaakt van twee dimensies van attitude. Deze lieten zien dat docenten zich angstig voelen over het onderwijzen van Nederlands en veel docenten gaven aan dat ze zich afhankelijk voelen van contextfactoren in het onderwijzen van Nederlands. Eén van de beperkingen in het bachelorwerkstuk is dat er kleine onderzoeksgroepen zijn. Het advies is dat het onderzoek gerepliceerd wordt. Hopelijk zijn de groepen dan minder klein. Als dat het geval is, kunnen de resultaten waarschijnlijk gegeneraliseerd worden naar de populatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Menninga, A. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 08:08 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 08:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2177 |
Actions (login required)
View Item |