Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van Ouders en Leerkrachten op Scholen met Cultureel Diverse Populaties met betrekking tot het Stimuleren van Ouderbetrokkenheid: Een Systematische Literatuurreview

Bouwmeester, Akkie (2023) Ervaringen van Ouders en Leerkrachten op Scholen met Cultureel Diverse Populaties met betrekking tot het Stimuleren van Ouderbetrokkenheid: Een Systematische Literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ScriptieErvaringenOuderbetrokkenheid_AkkieBouwmeester_S4272676.pdf

Download (489kB) | Preview

Abstract

Wereldwijd is er een groeiende trend van migratie. Dit leidt tot diverse culturen, talen en religies in de klas. Het onderwijssysteem is niet altijd voldoende inclusief, wat ervoor kan zorgen dat kinderen zich minder verbonden voelen, een lager zelfbeeld ontwikkelen en slecht presteren op academisch vlak. Ouders kunnen een cruciale rol spelen bij het aanpakken van deze problemen. Het doel van deze systematische literatuurstudie was om te onderzoeken wat er bekend is over de ervaringen van ouders en leraren met betrekking tot het stimuleren van ouderbetrokkenheid op scholen met cultureel diverse populaties. Tien resultaten uit zowel kwantitatieve als kwalitatieve studies kwamen naar voren. Twee van de studies werden uitgevoerd in Europa, de andere studies vonden plaats in de VS, Australië en Zuid-Korea (Bijlage B). De resultaten van de thematische analyse geven aan dat de ervaringen van ouders en leraren vrij gelijk zijn, zoals ervaren taalbarrières, misverstanden over het onderwijssysteem, aanwezigheid op school en beperkt vertrouwen in de bekwaamheid van leraren. Bij het interpreteren van de resultaten is het belangrijk om rekening te houden met de culturele afstand. Voor toekomstig onderzoek is het cruciaal om ook positieve ervaringen en methoden ter bevordering van ouderbetrokkenheid op scholen met cultureel diverse populaties te onderzoeken. Praktische aanbevelingen omvatten het verbeteren van communicatie en informatie-uitwisseling tussen ouders en scholen, en het focussen op de educatie van de leerkracht.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 08:10
Last Modified: 05 Jul 2023 08:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2178

Actions (login required)

View Item View Item