Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van mentoren en decanen bij de profiel- en vakkenkeuze vanuit het perspectief van vwo leerlingen

Boersma, Mirte (2023) De rol van mentoren en decanen bij de profiel- en vakkenkeuze vanuit het perspectief van vwo leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
bachelorwerkstuk_MirteBoersma_S4223624.pdf

Download (196kB) | Preview

Abstract

Middelbare scholieren in Nederland krijgen vaak begeleiding van mentoren en decanen bij hun studiekeuze. Zij geven bijvoorbeeld informatie over de verschillende profielen en kunnen daarnaast ook advies geven aan leerlingen. Er is echter nog maar weinig onderzoek gedaan naar deze rollen van mentoren en decanen. Om die reden is de onderzoeksvraag van dit onderzoek "Wat is de rol van mentoren en decanen bij profiel- en vakkenkeuze volgens vwo-leerlingen?". Er werd gebruik gemaakt van een kwalitatieve inhoudsanalyse waarbij semi-gestructureerde interviews met 32 vwo leerlingen werden geanalyseerd. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mentoren en decanen drie verschillende rollen kunnen aannemen bij het begeleiden van profielkeuze, namelijk; een adviserende rol, een informerende rol of een ondersteunende rol. Ook bleek dat voor meer dan de helft van de vwo leerlingen, mentoren en decanen een rol speelden bij de profielkeuze. Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat vakdocenten ook een rol speelden bij de profielkeuze van vwo leerlingen, dus daar zou eventueel vervolg onderzoek naar gedaan kunnen worden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 08:23
Last Modified: 05 Jul 2023 08:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2179

Actions (login required)

View Item View Item