Burema, Stefanie (2023) Stigma en vooroordelen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
These, defintieve versie.pdf Download (711kB) | Preview |
Abstract
Binnen de ondersteuning aan personen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking ((Z)EVMB) zijn grote personele tekorten. Deze tekorten bestaan in alle lagen van de zorgorganisatie. Om een goede continuïteit van zorg te kunnen blijven bieden, is het noodzakelijk dat studenten bereid zijn om na hun opleiding te werken met deze doelgroep. De bereidheid om na de opleiding te werken met personen met een (Z)EVMB, wordt mogelijk onder andere beïnvloed door stigma’s, stereotypen en attitudes van studenten ten aanzien van personen met een (Z)EVMB. Om gericht te werken aan het oplossen van personele tekorten is daarom zicht nodig op deze stigma’s, stereotypen en attitudes van studenten, echter het ontbreekt aan een meetinstrument om de attitudes van studenten ten aanzien van personen met een (Z)EVMB betrouwbaar te meten. Daarnaast ontbreekt het aan een meetinstrument om de bereidheid van studenten om na afronding van hun opleiding te werken in de ondersteuning aan personen met een (Z)EVMB te meten. In dit onderzoek is een dergelijk meetinstrument ontwikkeld. Om tot een passend meetinstrument te komen, zijn bestaande vragenlijsten voor het meten van stigma’s, stereotypen en attitudes ten aanzien van personen met een verstandelijke beperking (VB) geanalyseerd en is onderzocht welke items van deze bestaande vragenlijsten toepasbaar zijn op personen met een (Z)EVMB. Waar nodig zijn de items aangepast aan deze doelgroep. De geschikte items vormen samen een nieuwe vragenlijst, bestaande uit twee delen: Deel I bestaat uit een aantal domeinen en meet de stigma’s, stereotypen en attitudes van studenten ten aanzien van personen met een (Z)EVMB. Deel II meet de kennis van en ervaring met personen met een (Z)EVMB en de bereidheid van studenten om met deze doelgroep te werken. De ontwikkelde vragenlijst is getest op een groep studenten Pedagogische Wetenschappen. Hieruit is gebleken dat de vragenlijst een betrouwbaar meetinstrument kan worden voor het meten van stigma’s, stereotypen en attitudes ten aanzien van personen met een (Z)EVMB, mits een aantal aanbevelingen wordt doorgevoerd. Echter, op dit moment is de betrouwbaarheid van een aantal domeinen nog onvoldoende. Na het doorvoeren van de aanbevelingen kan de vragenlijst een betrouwbaar meetinstrument worden, wat mogelijk implicaties kan geven voor eventuele interventies gericht op stigma’s, stereotypen en attitudes bij studenten ten aanzien van personen met een (Z)EVMB en de bereidheid van studenten om met deze doelgroep te werken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brug, A. ten and Luijkx, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 08:30 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 08:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2182 |
Actions (login required)
View Item |