Klijnstra, Femke (2023) Verschillen in leesvorderingen tussen jongens en meisjes in het speciaal onderwijs: het effect van de leeshond. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Bachelorwerkstuk Femke Klijnstra S3774171.pdf Restricted to Repository staff only Download (540kB) |
Abstract
De laatste jaren is er een afname van het leesvermogen van leerlingen op basisscholen, een trend die sterker is in het speciaal onderwijs. Verschillende onderzoeken laten een significant verschil zien in leesprestaties tussen jongens en meisjes. Meisjes laten betere leesprestaties zien dan jongens, ze rapporteren ook een hogere intrinsieke motivatie om te lezen, besteden meer tijd aan lezen en hebben een positievere houding ten opzichte van lezen. Een interventie om de motivatie en houding ten opzichte van lezen te vergroten, is lezen met een gespecialiseerde leeshond. Het is bewezen dat lezen in het gezelschap van een hond de intrinsieke motivatie en houding ten opzichte van lezen verhoogt. Het belangrijkste doel van dit onderzoek was om het verschil in leesscores tussen jongens en meisjes (N=23) te onderzoeken, voor de experimentele groep en de interventiegroep. De deelnemer volgde een leesinterventie bestaande uit vier bijeenkomsten waarbij de experimentele groep las in gezelschap van een leeshond en de controlegroep las zonder de leeshond. De leesvaardigheid werd geoperationaliseerd als leesvaardigheid op woordniveau gemeten met de DMT en leesvaardigheid op tekstniveau gemeten met de AVI-toets. De niet-parametrische t-toetsen toonden geen significante verschillen in leesscores tussen jongens en meisjes, zowel voor de interventiegroep als voor de controlegroep.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 08:38 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 08:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2184 |
Actions (login required)
View Item |