Javascript must be enabled for the correct page display

'Hé, ik hoor er ook bij!' Het vergroten van inclusie voor leerlingen met autisme spectrum stoornis in het regulier voortgezet onderwijs door sociale communicatie.

Tepper, Rutger (2023) 'Hé, ik hoor er ook bij!' Het vergroten van inclusie voor leerlingen met autisme spectrum stoornis in het regulier voortgezet onderwijs door sociale communicatie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Rutger Tepper.pdf

Download (825kB) | Preview

Abstract

Voor leerlingen met autisme spectrum stoornis (ASS) is inclusie niet vanzelfsprekend door belemmeringen in de sociale communicatie. Docenten binnen het regulier voortgezet onderwijs hebben moeite met het begrijpen van leerlingen met ASS, waardoor zij minder goed meekomen in de les ten opzichte van klasgenoten. Leerlingen met ASS beschrijven dat er onvoldoende wordt aangesloten in hun sociale communicatiebehoeften. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag welke vormen van sociale communicatie bijdragen aan inclusie volgens leerlingen met ASS binnen het regulier voortgezet onderwijs. Een exploratieve multiple single casestudie (N=5) is uitgevoerd. Video-opnames zijn geanalyseerd om inzicht te krijgen in de verschillende vormen van sociale communicatie. Daarnaast hebben de participanten een vragenlijst ingevuld en zijn er interviews afgenomen met de video-stimulated recall (VSR) methode. De resultaten tonen hoe vaak letterlijke taal, figuurlijke taal, gebaren, gezichtsuitdrukking en intonatie worden gebruikt door de docent. Daarnaast wordt weergegeven hoe de leerlingen met ASS denken over deze vormen van sociale communicatie, en in welke mate de leerlingen zich geïncludeerd voelen. Het huidige onderzoek suggereert dat het gebruik van verschillende vormen van sociale communicatie door docenten nuttig kan zijn bij het verbeteren van sociale vaardigheden. Er is aangetoond dat figuurlijk taalgebruik geen invloed lijkt te hebben op het begrijpen van informatie, en dat het gebruik van gebaren een positieve impact heeft op het begrijpen van informatie. In de discussie zijn de beperkingen van het onderzoek besproken, zoals de steekproefomvang en de methoden van dataverzameling, en zijn er aanbevelingen gegeven voor de praktijk en toekomstig onderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der and Esqueda Villegas, M.F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 08:47
Last Modified: 05 Jul 2023 08:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2186

Actions (login required)

View Item View Item